Sunday, March 11, 2012

Setelah Setahun Berlalu

Tahun lepas, 11 Mac jatuh pada hari Jumaat. Pada tarikh itu kami telah meng'finalised'kan tiket kami untuk ke Jepun, bersama visa. Di pejabat, saya juga telah menyerahkan borang untuk ke luar negara pada paginya.

Hubby telah sms saya waktu tengahari untuk memaklumkan bahawa ada gempa bumi di Tokyo, tapi kami belum dapat maklumat yang lebih detail dengan kesannya.

Sewaktu balik ke rumah, Cik Z and I talked briefly about the earthquake dalam kereta, but I did not got the full picture yet. Tapi bila saya sampai di rumah, hubby sudah depan laptop, haaaa, barulah saya tahu betapa hebatnya kesan daripada gempa bumi itu, yeap, another Tsunami.

Cuma kali ini, bencana yang menimpa itu memberi kesan yang lebih sedikit kerana abang saya dan keluarganya menetap di Tokyo. Tapi alhamdulillah, dengan adanya teknologi, kami sentiasa dapat update dengan keadaan di sana. Yup, saya cukup berterima kasih dengan facebook waktu tu.

Heee, lepas tahu semua orang selamat, kami lega, alhamdulillah. Tapi rupa rupa nya, anak-anak saudara saya yang tinggal di sini (seorang UPM, seorang UKM), dua dua risau. Mereka datang malam tu juga, muka sedih aja. Mereka cuma risau kalau ada another earthquake. Infact, keluarga abang saya di Tokyo memang sentiasa bersedia. Pada waktu malam, mereka sudah bersedia pakai stoking bagai supaya sekiranya terjadi apa apa, mereka boleh terus lari menyelamatkan diri.

Dah setahun kan? Siapa tengok Majalah 3 semalam sempena 1 tahun Tsunami? Yup, mereka masih berusaha untuk membina hidup mereka semula but one thing for sure, they are not complaining. Memang orang Jepun adalah masyarakat yang hebat, mereka sangat terkehadapan daripada segi pemikiran dan cara hidup.

Hmmm....the Japanese survived the atom bomb attacked in 1969, and I think they will survive this Tsunami as well. Hmm, saya menulis ni sambil sambil masak rendang ayam...he he, dah masak pun, rasanya tak tahu lah lagi....






No comments:

Post a Comment