Tuesday, January 10, 2012

Nak masak pizza? Kena la ada oven

Waktu kita orang pergi Tokyo tahun lepas, kakak ipar saya ada masak pizza. Haaa, emak saya makan dan dia rasa sedap...malah, dia kata, lebih sedap dari pizza hut.

Haaa, sebab sedap sangat, baru ni, waktu balik bercuti, emak saya pun cakap dengan saya :

emak : se kamu belajo macam mane nak masak pizza tu. (macam orang perak cakap tau)

saya : senang aja, boleh google. nape?

emak : boleh makan, macam yang kak nah masak tuuu

saya : oooo, tapi kita memang  tak boleh masak pizza, tak ada oven (ha ha ha, alasan)

emak : kita beli la oven, tak pe, nanti mak bagi duit...

saya : *&^%%$%

Haaaaaa, itu waktu emak saya banyak cash tuh, jadi dia pun bersemangat la...baru ni, ada satu incident di mana emak saya telah sekali lagi tergoda dengan orang yang datang ke rumah dan menjual water filter...tu dia, langsung habis cash dia.

Tapi bila fikir balik, agaknya mak saya memang teringin nak ada oven kut. Sebab saya terfikir ni ialah, waktu raya dulu, emak saya telah ajak saya masak biskut raya. Dia siap tunjuk gambar biskut raya dalam majalah tu. Dia kata "jum kita masak kuih ni adik"...hmmmm, saya ni rajin buat cornflakes bermadu aja, yang lain, sorry...tapi ye la, kena la bagi alasan yang tidak mengecilkan hati kan, saya pun jawab "kita tak de oven la mak"...hmmm, mak jawab sama juga "jum beli, mak bayar la"

Tahu tak kenapa mak saya selalu kata "mak bayar la"? ha ha ha, sebab dia tahu, antara semua anak dia, saya la yang paling kedekut...berkira (bak kata Atim). Tapi, dalam cakap macam tu pun, bila bayar, saya bayar aja semua, ye la, tak sampai hati nak suruh mak bayar kan.

Mungkin la kut boleh beli oven lepas ni...mungkin boleh minta duit family fund yang saya dah lama tak bayar tu..perabis aja pandai. Lagi pun, oven butterfly hitam yang ada kat kampung tu, ada dekat 20 tahun dah umurnya...emak saya memang pandai jaga barang..oven tu nampak macam baru aja. Infact, bila saya buat cornflakes bermadu tu, anak-anak sedara kata, sedap dia lain macam, lepas tu, depa ramai-ramai conclude yang cornflakes bermadu tu sedap sebab guna oven special, oven butterfly tu la, ha ha.

Well, tengoklah, mungkin saya beli juga nanti...hmmm, kena solat istikharah pulak ke? beli, tak beli, beli tak beli, ha ha ha




2 comments:

  1. guna oven kat platinum aje..under utilized pun.

    ReplyDelete
  2. huk aloh, emak yang nak makan tu kat Chemor la...

    ReplyDelete