Tuesday, September 17, 2013

We R Family

Last night, I witnessed a dissapointing face of hubby when he read my blog...I know, it was too short and has no content. Sorry hubby for that, I know you are my no. 1 reader!
 
Hari ini hari Isnin...ehhh, Selasa, yup, semoga hari ini, juga hari seterusnya, akan menjadi hari yang baik untuk kita semua, insya allah.
 
Saya kan balik kampung pada hari Sabtu baru-baru ni untuk menghadiri kenduri kahwin anak kepada sepupu suami saya di Kg Pauh, Kuala Kangsar.
 
Keluarga suami saya ni, kalau attend wedding/kenduri, mereka akan stay lama, infact ada kalanya terlampau lama sampai tak larat...he he he...especially kalau cuaca panas kan, dan budak-budak kecik mula meragam. Tapi setelah 7 tahun kahwin, saya pun belajarlah to adapt..yup, saya belajar untuk duduk, tengok orang and doing nothing but luckily nowadays I have my Samsung Notes II to keep me entertained...heee...
 
Kali ini, kami ada post activity pulak, yup, setelah makan kenduri, dalam jam 6.45 petang macam itu, kami beramai-ramai (ada dalam 23-24 orang macam tu) telah pergi makan satay di Pasar Malam Changkat Jering yang terletak sangat  di simpang Empat yang tidak jauh dari Tol Changkat Jering.
 
Tempat tu tak lawo pun, mula-mula saya macam takut kalau diri saya reject tempat tu. Tapi bila saya duduk, ehhh, ok aja apa. Tapi makanannya memang fabulous, satay dia memang sedap...laksa pun. Saya rasa saya ni elok tinggal kat Kuale ke, atau Taiping ke, sebab memang banyak orang jual laksa la (laksa Penang ye). Saya ni kan suka laksa...soooo.
 
Hmmm, harga pun reasonable, 25 orang makan, harga dalam RM280180 macam tu...sebab kami memang order sate banyak pun...tapi kira okay lah. Saya ada tangkap gambar, tapi hubby belum upload lagi...kalu rajin kalu, saya update kemudian ye.
 
Tapi mungkin di lain trip, kami kena plan sikit lah masa untuk pergi ke mana-mana. Ye lah, 6.45 pm tu memang dah dekat sangat dekat waktu Maghrib kan, kesian pulak saya tengok mak mertua saya kena solat di surau kecil di Pasar Malam tu. Kami yang lain boleh jamak, jadi kami tidak perlu solat lah waktu tu. Mungkin lain kali, kalau dah lewat sangat macam itu, kami semua patut pergi Masjid, solat dulu, kemudian baru berjimba...
 
Kami habis makan dalam jam 8.30 malam dan balik ke kg saya di Chemor. Masuk-masuk rumah, tengok-tengok ada bau semacam, yup, ada kuinin. Rasa nostalgia la pulak. Saya ingat masa saya kecil-kecil dulu, adalah beberapa pokok kuinin di kampung saya tu. Masalahnya adalah, kalau nak makan, saya terpaksa berebut mengutip buah tu dengan jiran-jiran saya yang lain yang lebih cekap...he he he. Waktu tu, saya memang lah sedih sebab tidak dapat makan, tapi sekarang, bila saya kenangkan balik, sebenarnya jiran-jiran saya tu, mungkin lebih susah daripada saya, sebab tu mereka lebih berebut..! hiks.
 
Saya juga ada bawa sate dengan buah mata kucing untuk emak saya...kami pun makan buah, tengok bola dan selepas itu tidurr.
 
Esoknya, waktu turun ke dapur, saya dapati ada sebaldi kecil buah kuinin...yayyyy. Saya pun excited dan nak tangkap gambar dan ingatkan nak letak dalam facebook untuk adik beradik tengok. Tapi emak saya pulak, terus..."jangan, jangan ambil gambar, jangan letak dalam facebook, nanti depa nak balik kg pulak, buahnya dah tak banyak..nanti...bla bla bla bla bla bla"
 
Selalu saya diam, tapi kali ni saya jawab juga balik...heeee...saya siap kata "janganlah serious sangat mak".
 
Mak saya jawab pulak balik "kalau semua main-main pun tak elok jugak "
 
Ha  ha ha...yesss, that is my mother...stick to her pendapat
 
Saya pun lepas tu, terus bad mood, langsung malas nak upload gambar buah kuinin tu dalam facebook....merajuk dengan sape ntah!
 
Hmm....macam itu lah hubungan saya dengan mak saya. Kami memang selalu panas sikit. Tapi, walau kelahi macam mana pun, saya tetap balik kampung, tetap tengok mak saya, tetap bagi duit tiap bulan. Siapa saya untuk melawan orang yang telah melahirkan saya kan? Dan untuk anak-anak sedara saya, perempuan yang a little bit stubborn inilah yang telah melahirkan ibu/ayah anda...and that is why, semua ibu/ayah anda termasuk cikbib ada sedikit stubborn...ekekekekeke!
 
Haaaa, pada mereka yang tiba-tiba rasa mereka ada their own "stubbornness", ingatlah Opah telah tahu tentang "stubbornness" ni way before we did. Tapi di sebalik "stubbornness" tu, Opah juga tahu tentang "diplomacy", tentang pentingnya keluarga, juga pentingnya menghormati ibu/bapa/grandparents bagi orang Islam. Oleh itu, ruangkanlah masa untuk ibu/bapa/opah kita.
 
Heeee...itu ajalah, warm up dulu yeee
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment