Saturday, September 21, 2013

Tentang Perception Lagi

It's Saturday, jam 8.44 pagi. Saya sudah basuh kain dan jemur kain...alhamdulillah, lega. Bukan apa, takut tak sempat. Saya akan ada tetamu hari ini dan esok, jadi saya akan sibuk sikit lah. Esok pula, saya akan pergi Melaka pula...sooo, kena selesaikan semua benda ASAP. Lagipun, saya ni memang jenis yang baju untuk bekerja tu tidak la banyak sangat, jadi kalau tidak basuh minggu ni, haaaa, limited la pulak pilihan nanti.

Saya dulu, sebelum kahwin, lagi lah tidak banyak baju, patutlaaa tak de orang nak kat saya waktu tu..ekekekekeek.

Tapi saya serious, saya punya baju, saya pakai sampai 7-8 tahun, 10 tahun pun ada. Sampai kawan saya pernah tegur "aku tengok ekau ni Bib, asyik baju belang dengan polka dot ini ajalah"...ha ha ha. Sampai lepas tu, bila kahwin, hubby suruh let go baju belang dan polka dot favourite saya tu.

Kakak saya mekyah lagi la, dia sampai sekarang ada pakai satu baju bunga kecik kecik biru tu, sejak dia tinggal kat UK lagi. Sekarang ni, anak kembar dia dah berumur 15 tahun, jadi baju tu dah berumur sekat 20 tahun rasanya, masih pakai lagi.

Orang dulu-dulu akan kata yang baju itu berkat, tapi orang zaman sekarang akan kata yang pemilik baju itu adalah kedekut...which do you choose?

Tapi zaman dulu orang memang pakai baju lama-lama kan? Orang akan beli baju yang berkualiti yang tahan bertahun-tahun. Tapi orang zaman sekarang, dah banyak duit kan, pakai baju sekali dua aja, lepas tu buang. Macam Che Ta, dia mengaku, paling banyak, dia pakai satu baju tu, dua kali aja. Baju dia pulak, mesti banyak yang harga ribu riban, masaklaaa si Zain tu nak maintain Che Ta nanti.

Setengah orang, bergaya ini memang jadi priority kan? It is something that makes them happy/satisfied.

Saya ada seorang Pakcik ni yang sentiasa kemas/bergaya. Isteri dia pun sama. Waktu kecil , saya ingat lagi yang anak-anak pakcik saya ni, bajunya semua lawa-lawa, saya pulak, ye lah, orang kg kan, baju lawa adalah sehelai dua.

Pakcik saya ni juga lebih sensitif tentang "look good" di depan orang...macam mana ye saya nak describe ni ...sebagai contoh, bila ada majlis perkahwinan, dia mesti insist yang barang-barang hantaran dll cantik dan dia akan guna statement yang lebih kurang macam ni "Kita kenalah tunjuk dekat orang yang kita ni bagus "...bagus dari segi barang hantaran yang cantik/berkualiti lah.

Selalunya dalam kendurilaah perkara macam ni berlaku, tapi banyak lah perkara yang dibuat dengan teliti supaya kita "look good" di mata orang, tapi di belakang orang ? Haaaaa, itu rahsia peribadi lah, tuhan pun suruh kita menyembunyi perkara-perkara yang tidak baik tentang diri kita kan?

Bila saya tulis perkara ini, saya teringat balik dengan perkataan "Perception" kan? Yes, my uncle has been working so hard to look good in front of people to get their positive perception...

Aihhh...saya ada benda nak buat ni, saya rasa saya nak pergi pasar, nak beli barang sikit. Sekarang ni, saya nak pergi kejut hubby dulu.

Have a nice weekend everyone!




No comments:

Post a Comment