Thursday, April 9, 2015

Hari ke 9 di KK

Hari ke 9 saya di Sabah.

Tetapi, saya hanya baru bekerja selama 5 hari dan hanya hari ini yang saya baru betul-betul duduk di ofis, walaupun sempat ke bank dan kedai gambar sebentar tadi kerana ada sedikit urusan.

Hmmm, sebab baru hari ni ada masa di ofis, baru hari ni lah saya sempat tengok pc lama sikit. Tengok balik email dan archive/delete mana yang perlu. 

Dan, saya baru discover yang sistem komputer saya di negeri ini adalah agak perlahan (perlahan bebeno kut). Kenapalah sistem ni slow bebeno, nak cerita sangat, saya pun bukan orang teknikal kan. Tapi yang saya tahu, bila saya nak archive file tadi, makan masa dekat 10 minit ada kut. Sempat saya baca article kat paper sampai habis...itu pun belum habis lagi archive file. 

Bila buka fail pun kena sabar sikit, dia akan dunding-dunding lama sikit baru buka. Benda macam ni bukan lah besar sangat tapi ia menyebabkan saya tak sabar menanti Unifi masuk ke rumah saya. Harapnya, Unifi di KK sama laju macam Unifi di Shah Alam, insyaa allah.

Lagi satu, I was informed yang wifi kat sini tak boleh guna, walaupun servis sudah di bayar. Saya belum guna, jadi saya tidak boleh komen lagi...nanti saya try...

Dan laptop saya ni, kejap kejap jadi kelabu, saya betul kan setting supaya terang sikit, lepas tu, kelabu balik...hari ni aja dan 5-6 kali adjust...kelabu balik...alohhh...kenapa macam ni.

Ya Allah, cepatkanlah Astro dan Unifi di pasang di rumah aku, Aaamiin. Gue bisa stress jika ini berlanjutan.

Tapi kan, dalam kita mengejar keselesaan, mencari rumah yang selesa, sistem internet yang laju, komputer yang tiada masalah...ada orang lain di luar sana yang menghadapi "MAJOR" problem in life kan? Saya baca surat khabar tadi and I am not sure how to describe my feeling.

Mula-mula baca fasal anak Azean Irdawaty yang mungkin akan kena hukuman gantung sekiranya confirmed bersalah. Apa lah perasaan anak Azean Indawaty tu kan? Macam mana juga perasaan adik-adik beliau juga bapa beliau...semoga kita semua, juga keturuna kita semua, dijauhkan daripada perkara-perkara seperti ini. Aamiin.

Lepas tu ada cerita mengenai seorang budak berumur 12 tahun ni yang terkena syndrom Edward. Syndrom ini terjadi kerana ibu bayi telah terkena radiasi semasa membuat rawatan sewaktu hamil. Sedihnya melihat penderitaan baby tu, tapi rasanya ibu baby tu mesti lebih sedih kan...cabaran daripada Allah...pasti Allah akan memberi kekuatan kepada keluarga anak ini. 

Lepas tu baca derita umat Islam di Syria...dan satu negara lagi tu..(syndrom lupa saya ni). Keadaan mereka sangat menyedihkan...tapi mesti ada sebab kenapa Allah menurunkan cabaran yang sedemikian buat mereka-mereka ni . Semoga mereka bersabar dan terus berdoa.

Hait...dah hilang arah tujuan post saya yang ini. Tapi hari ini kehidupan adalah lebih normal. Pergi ofis, buat kerja, sempat baca newspaper, tengok balik emails, etcs. Semoga keadaan akan bertambah baik, insyaa allah.







No comments:

Post a Comment