Friday, April 10, 2015

Hari ke 10 di KK

Saya baru saja mendapat berita yang seorang cikgu Bahasa Inggeris di sekolah saya di Balik Pulau telah meninggal dunia kerana cancer (her name is Ms Loh, she's a Chinese).

The funny thing is that, this teacher never taught my class and yet, all of us remember her, but forget who actually was our English teacher. Begitu lah bezanya antara orang biasa-biasa dengan orang yang memberi impak yang lebih hebat kepada orang di sekeliling sehingga di ingat sampai bila-bila.

Kita pulak macam mana agaknya kan? Ada impak tak kita ni kat hati orang-orang sekeliling. Ada impak tu satu, nak tahu juga, kita ni bagi impak positif ke negatif? haaaa...mana lebih bagus, tak de impak langsung, atau bagi impak negatif? haaa...pilih-pilih.

Anyway, hari ini adalah hari ke 10 kami di Sabah. Hari Jumaat ke 2 kami di Sabah.

Semalam, astro sudah datang jadi sekarang ini kami sudah ber tv dan ber siaran juga. (sebelum ni kami bertv sahaja, tapi no siaran ye). We were excited nak tengok tv, tapiiii, malangnye, belum sempat apa-apa, kami dah lena depan tv.....atas lantai tu....aish.

Dan, semalam juga kami telah singgah di satu restoran untuk dinner sebab kami dua-dua pun telah skip lunch. 

Kami order goreng pisang dan nasi goreng. Bagi saya, rasa makananya not bad juga, tapi harga memang mahal sikit.

Tapi, secara keseluruhannya, restoran-restoran kat KK ni kena improve kebersihan sikit kut. Kadang-kadang, restoran tu, ok juga, tak lah kotor, tapi surrounding tu kurang menariklah. Kadang-kadang, kedai-kedai sebelah yang kurang teratur, longkang tidak bermaintain...bau pun tak berapa harum. 

Kita boleh la makan, tapi mata tu jangan tengok sekeliling sangat sebab takut ternampak benda-benda yang boleh buat kita tak larat nak makan pulak kan. Dannn...kita boleh lah makan, tapi nak lepak lama-lama kat kedai makan tu, mungkin tidak. 

Langsung lah teringat nak makan tosei dari Restoran Syed kat Seksyen 4  tuu....

Faktor-faktor yang macam inilah yang membuatkan kami lebih berazam untuk masak sendiri bila barangan kami sampai nanti, insyaa allah. Mungkin kami boleh buat something to the house so that we can have our coffee/tea kat luar rumah kan untuk menggantikan aktiviti mengeteh di luar kami.

Saya juga perlu up sikit skill masak lah kut...dan hubby juga perlu belajar menerima apa yang saya masak....sebab dia memang dah tak de pilihan lain kan sebab dia kata, rasa masakan restoran mamak kat sini tidak memenuhi cita rasa dia jugak.

Kita kena positive dan belajar to adaptlah kan...in fact, saya boleh ambil kesempatan ini untuk diet sikit kut?...ekekekeek

Hmmm...di sini sajalah dulu. Lain kali, kita jumpa lagi...




No comments:

Post a Comment