Thursday, April 23, 2015

Ada Orang Jeles Dengan Saya

Hari Khamis, hari ke 23 kami di KK.


Haaa, saya pilih tajuk tu, sebab saya tak tahu nak tulis apa waktu ni. Saya rasa perut tak berapa sedap, dan tekak macam mual, macam nak muntah. 

Ada orang yang jeles dengan saya sebab saya tak sihat? Haaaa....sila kan lah.

Ada banyak benda yang saya nak buat sebenarnya, tapi rasa macam tak larat dah. Nak break sat...nak tidur jugak sat...

Ooo, ada yang tanya kat saya, semalam masak apa. Untuk pengetahuan anda semua, atas sebab tahap kerajinan saya yang minima ini, saya amalkan masak satu lauk tu yang boleh makan 2-3 hari. Kalau perlu, bahagikan makanan tu kepada 2-3 bekas, supaya, setiap kali makan, kita panaskan satu bekas aja. Dengan cara itu, hidup lebih senang, jimat gas, dapor pun lebih bersih, dan kita ada lebih masa untuk bersama dengan keluarga. Boleh lah tambah lauk/sayur kalau perlu seperti potong timun, goreng telur dadar atau goreng keropok, goreng udang ke...apa yang adalah.

Tapi, ini bergantung juga dengan orang yang memakannya. Buat hubby dan saya, kami okay aja bila makan lauk yang sama, infact, berselera aja pun. Setengah orang tu, kena tukar-tukar lauk kan, sooo, sila pilih, nak hidup senang dan perut kenyang, ataupun hidup susah sikit aja pun, tapi perut kenyang jugak...hi hi hi....

Dann...saya nak bagi tahu, ikan di Sabah ini adalah sangat murah dan fresh. Baru ni, hubby telah terbeli sampai 2 kilo ikan temenung sebab murah...dalam RM7 ringgit aja sekilo. Ikan tenggiri tu, dia beli dalam 4 ketul besar tu, RM15 ringgit aja. Kami kan 2 orang aja di rumah, dia beli 2 kilo sekali ikan tu kenapa kan?...hiks...punye la excited beli ikan, sampai lupa dunia.

Di sini juga, sayur-sayur nya adalah fresh, infact, sedikit terlebih fresh juga...he he he he...Macam ni, hubby ada beli timun kan, dan timunnya adalah besarrrr...nak simpan dalam tupperware biasa tu, tidak boleh sebab tupperware itu tidak cukup besar. Buah tomato pun besar-besar juga...he he he.

Tapi hubby kata, dia sudah sangat-sangat ok bila dapat makan di rumah. Sangat-sangat happy. Saya pun setuju juga dengan hubby, rasa bahagia aja bila makan di rumah, walaupun makan simple. Walaupun makan ikan sardin dengan telur dadar...hmmm...teringat pulak masak sardin pedas-pedas dengan cabai burung, letak lebih sikit asam jawa..meletops.

Ait, ini adalah satu lagi contoh manusia yang terlampau cintakan makanan, langsung jadi segar sikit...ekekeke..larat pulak saya menulis...ok lah...saya nak rest...bubaii




No comments:

Post a Comment