Wednesday, April 24, 2013

Susahnya Nak Istiqamah Ni

Waktu bujang, bila sudah ada kereta, saya rajin pergi Tasik Perdana, beriadah. Waktu tu okay lah sebab saya tinggal di PJ, Seksyen 17 dan kemudiannya Bangsar, tak jauh dari office dan Tasik Perdana, jadi saya ada cukup masa untuk beriadah
 
Bila pindah Shah Alam dan kahwin, rumah jauh, sampai pun malam, oleh kerana itu, susahnya lah nak jogging waktu petang. Tapiii, waktu duduk Baiduri selama 3 tahun, saya cuba istiqamah untuk exercise setiap hari Sabtu dan Ahad.
 
Kalau hubby tak nak jog, saya berusaha naik dan turun tangga di Apartment...hmmm...oleh kerana itu, siapa yang tinggal di Aparment, silalah bersyukur sebab ada tangga yang boleh didaki, tak payah nak keluar duit untuk beli mesin exercise yang macam bagi kita naik tangga tu..guna yang original adalah lebih baik.
 
Pindah ke Jalan Ferum, the first few months tu istiqamah lagi pergi jog every weekends, tapi bila saya beli trade mill, semua benda jadi huru hara. Hubby simply refuse to go jog on weekends therefore I must be able to discipline myself to exercise on my own.
 
I don't understand why it was so hard to exercise on my own since I used to do it when I was single. But I failed, and for me the hardest thing was to find /allocate a suitable time...serious.
 
I tried to wake up early and exercised before going to work. Gagal, simply because I love my sleep more than waking up earlier than usual just to exercise.
 
After that tried to exercise before Maghrib, once I reached home, Gagal juga sebab sampai rumah pun lewat. In fact, the last few days the traffic jam was so bad that I could only reached home after Maghrib.
 
Lepas Maghrib : lagilah gagal sebab hubby nak dinner. Kami selalunya akan keluar rumah right after Maghrib sebab nak avoid crowd. Usually kami akan sampai awal kat kedai mana-mana, order, makan dan balik rumah terus before orang semakin ramai sampai.
 
Lepas dinner pulak : huk aloh, kalu makan banyak kalu and kenyang sangat, haaa, boleh jadi masaaloh pulok kalu g jog...Gagal lagi.
 
Akhirnya saya nampak macam ada satu cahaya sedikit sekarang ni, yup, saya kena jog pada malam hari, (macam Sharizat Jalil buat kan?), lewat sikit pun tak pe, lepas dinner pun tak pe, provided jangan makan banyak sangat...makan pun main-main aje.
 
Sekarang ni, kadang-kadang saya mula pukul 9.30 malam, lepas tu buat cooling down sikit, mandi, solat isyak, iron baju and retire for the night.  Saya boleh habis semua ini dalam pukul 10.30 malam atau 11.00 malam macam itu. Tidur saya pulak akan jadi tidur yang sangat nikmat...heaven!
 
Dalam seminggu dua ni method yang last ni seems to be working lah. Saya tak larat nak buat banyak-banyak pun, saya cuma allocate 30-35 minit saja. Bergantung kepada speed yang saya guna, selalunya saya berjaya buat dalam 3 - 3.6 km.
 
Satu lagi, hubby paksa saya supaya tidak buka kipas, jadi selain dari exercise, saya juga bersauna denga percuma...he he. Tutup kipas ni memang contribute kepada jumlah peluh yang keluar.
 
Penting tau, sebab kalau lagi banyak peluh, lagi bersemangat kita nak exercise, tapi kenalah ada tuala kat sebelah sebab kalau tidak, peluh banyak sangat, langsung tak boleh buka mata, he he...langsung kena exercise dengan mata tutup, bahaya pulak kan...kan..kan..
 
Masalah? :
 
1) mungkit sakit kaki atau sakit pinggang? : Haaa, yang ni boleh diatasi dengan memastikan kita buat warm dulu ataupun stretching, especially untuk yang lebih berumur tu. Penntinggg sangat warm up ni, infact, bila kita lipat-lipat badan tu, adoiiii, rasa nikmat betul. Lagi satu, kena guna kasut dan stoking yang betul...pentinggg sangat jugak-jugak.
 
2) Sebab sekarang saya tidak pasang kipas, jumlah peluh pun meningkat sehingga menitik di atas lantai..serious! Jadi, selepas exercise tu, perlulah dijadikan tabiat untuk lap sikit lantai dan trade mill tu. If not, nampak bertompok-tompoh mesin dan lantai...heeee, bagi saya tak best tengok...
 
3) Bau peluh satu rumah : adoiiii...atleast tidak beracun ke apa kan, infact ianya adalah sangat natural. Senang aja, letaklah pewangi...he he he. Sebenarnya hubby tak complain lagi pun, saya yang lebih prihatin sebelum dia complain...hiks
 
Exercise ni penting untuk menambah cholestrol yan baik, juga sangat perlu untuk pembakaran lemak yang menimbun di badan nih especially untuk orang seperti saya ni yang metabollic rate nya semakin rendah...saya berdoalah semoga saya kuat dan dapat istiqamah dengan penemuan terbaru ini. Saya berhasrat untuk hidup sihat...insya allah.



No comments:

Post a Comment