Sunday, January 6, 2013

Orang Baru..

Saya baru teringat dengan cucu saya yang sorang ni, Irfan. Irfan adalah cucu pertama sebelah keluarga saya. Kalau sebelah hubby, jumlah cucu saya dah hampir sepuluh orang. Irfan ni sepatutnya panggil saya opah cu kut, sebab saya anak bongsu kan, lagipun saya orang Perak. Tapi kan, rasa macam tak nak panggil diri sendiri opah laaa...he he he. Kalau ikut orang Mandailing, belah ayah saya, saya boleh pilih Wan, mungkin Wan Cik Bib? ha ha ha, ataupun Wan Cu? Hmmmm....saya rasa saya nak try Wan Cu lah.


Saya jarang jumpa Irfan ni sebenarnya, ye lah, bukan senang kan, parents dia bekerja, saya pun bekerja, jadi bila jumpa sekali sekala jumpa tu, heee, macam sangat sangat best. Waktu balik dari Pulau Pinang baru-baru ni, Irfan naik kereta saya dan dia batuk dan demam sikit     . Boleh tahan juga batuknya.

Waktu berhenti untuk makan tengah hari, Irfan macam biasa, tak makan, main air aja. Dia juga siap kulum air batu yang dia minum. Saya dah risau, budak ni dah la batuk, demam jugak tu, ada ke boleh dia kulum air batu tu. Macam mana nak sihat kan. Mak dia pulak, agaknya memang dah cakap banyak kali, malas dah nak marah.

Masuk dalam kereta, mak dia pun cakap la sikit dengan dia. Mak dia cakap "Irfan kenapa hisap ais batu tu tadi? Irfan kan batuk, bahaya tau"?

Irfan jawab balik "Bahaya? Icap okok pun bahaya kan mama? (hisap rokok pun bahaya kan mama?)." Lepas tu dia siap  tanya balik kat mama dia " Mama nak icap okok tak?"

Mak dia langsung gelak...

Hmmm...innocent aja kan budak ni? Saya doakan Irfan tak terjebak lah ke kancah menghisap rokok ni, insya allah. 

Saya bersyukur berpeluang meluangkan masa bersama cucu saya ni sewaktu di Penang..he he...sebenarnya waktu saya bersama Irfan, saya banyak teringat pada emak dia sendiri, Pijah sewaktu kecil. Mereka ni senang di jaga, tak banyak songeh sangat, pleasant, witty dan comel...

Nanti kita jumpa lagi ye Irfan...kita pergi holiday tempat lain pula, insya allah


Irfan Benjamin, 3 years old

1 comment: