Tuesday, January 1, 2013

Recap 2012

Today, we decided to buy a new laptop. Yup, we went to Alam Sentral, called my dear Atim for some advice and started our search for a new laptop. We decided for a Toshiba, the cheapest among all Toshiba model..huh huh huh (bunyi macam angry bird punye musuh punye gelak ye).

We are happy with the outcome since the we managed to save 1/3 of the original allocation, alhamdulillah, boleh la simpan sikit sikit...

So, tahun baru, and laptop baru..he he...laptop lama tu kami akan cuba baiki juga. Kami tanya dekat salesman tu, kenapa laptop cepat rosak, dia kata sebab heat...kalau nak laptop tahan lama, letak aircon dekat rumah maaaa...haaaa...bernas sungguh nasihat itu.

Heh, jom recap...hmmm...apa yang saya teringat ye.

________________________________________________________________________

1) Yang membuat saya happy : yeah, holiday lah apa lagi..ada banyak juga tau :

  1. January : Singapore...yang ni memang kami plan betul..best
  2. Bulan Feb kami pergi PD untuk family day belah hubby
  3. Bulan May saya pergi Bali, yang menyebabkan saya ada pendapat baru tentang Bali..yup, Allah memang telah jadikan Bali sebagai tempat yang sangat cantik...saya nak pergi Bali lagi kalau ada rezeki
  4. Pergi Terengganu dengan family kakak...best jugak
  5. Pergi Bandung bulan 7...yang ni memang terjah aja..ha ha ha...
  6. Pergi Langkawi bulan 9, shopping sakan...huh...
  7. Pergi PD lagi, Avillion, bulan 11...yang ni saya suka sangat sebab relaxing...
  8. Pergi Penang dengan Kakak lagi...awal bulan 12...best jugak...

Hmmmmm, yang atas tu semuanya bersama hubby dan keluarga, saya ada juga pergi Sabah dan Penang atas urusan kerja. Saya menganggap cuti ini adalah satu adventure dengan hubby. Semuanya tentang cuti menggembirakan saya. Daripada mula berbincang dan membuat keputusan, book ticket atau merancang perjalanan, buat homework on how to go about/activities yang akan di buat...semuanya saya suka. 

2) Yang buat saya risau : anak-anak sedara saya...budak budak sekarang ni masalahnya macam macam...yang tak mahu belajar la, yang asyik nak membetulkan dunialah, yang asyik berdrama lah, tak de apa apa dah menangis....saya tak de anak, anak-anak saudara inilah sebenarnya tempat saya menumpang kasih agaknya?...ha ha ha ....mereka pun sibuk semua, tak sempat melayan saya...hiks, saya doakan mereka tabah dan bijak dalam menangani dunia yang semakin mencabar sekarang. Penuhi dada dengan ilmu, set a positive mind dan banyak banyak berdoa, jangan risau-risau, senyum selalu ... insya allah, semuanya akan berjalan lancar. 

3) Yang membuat saya saya suspens : saya akan ke Bahagian baru mulai 2 Januari 2013. Yup, saya akan berpindah ke Domestic Investment Promotion Division...hmmmm...esok mula...memang suspens.

4) Yang buat saya lega : kami mula jog balik setiap weekend, alhamdulillah. Saya suka, saya tahu saya perlu lebih menjaga kesihatan saya sekarang

5) Sakit? : Hubby batuk teruk waktu bulan puasa, dan saya pulak dalam bulan 10 macam tu...adoiiii, rasa nak terkeluar isi perut bila batuk. Saya juga demam baru baru ni, lepas tu hubby pulak demam...hmmm...jenuh

6) Yang buat saya bersyukur? - alhamdulillah banyak, countless...saya bersyukur untuk hidup ini Ya Allah, untuk setiap nafas yang dihembus, untuk setiap kata-kata yang dikeluarkan, untuk kemampuan untuk berfikir dan membuat keputusan, untuk setiap rezeki yang ada, untuk kesihatan yang diberikan untuk saya, suami dan ahli keluarga kami, untuk kemampuan  memberi kepada mereka yang memerlukan...semua....tak tertuliskan di sini, alhamdulillah.

7) Yang membuat saya jealous?...funny...tapi tak de...saya happy dan bersyukur dengan apa yang saya ada..

8) Yang membuat saya geram : unfortunately masih banyak...yeah..macam macam kan, saya geram bila orang buang sampah merata rata, saya geram bila ada orang pukul anak mereka, saya geram bila orang ada kerja tapi asyik MC dan ambil EL bila malas (bila tak de kerja baru nak meroyan cari kerja kan), saya geram bila orang yang dipertanggungjawabkan cuci toilet tak buat kerja mereka dengan baik.....yeah, banyak, saya juga geram bila saya gagal untuk kawal my food intake saya, and yet, I know I cannot change the world...so...redho je lah ye cikbib, mesti ada sebab kenapa semua itu dijadikan Allah.....termasuklah bila cikbib makan banyak tuh...

9) Harapan saya? : saya berdoa semoga walau apa pun keadaan atau cabaran, saya dapat menghadapinya dengan tenang dan bijak, positif dan tidak sekali kali lupa dengan kemanusiaan dan kasih sayang. Saya nak implement apa yang Dr Muhaya nasihatkan mengenai etika kerja iaitu :
1. bersih, 2. cekap, 3. kasih sayang, 4. kerjasama, 5. amanah . In shaa Allah akan bahagia membahagiakan selamanya. Jadikan ia amalan kita setiap hari di mana saja.

Dannn...saya nak happy, dan saya juga nak orang sekeliling saya happy.....insya allah





No comments:

Post a Comment