Saturday, November 2, 2013

Kuatlah Wahai Hati

Siapa tengok dalam berita TV3 bila seorang wanita itu cuba menenangkan dirinya apabila rumahnya terbakar. Dia hampir pengsan, tapi terus memujuk diri dengan terus berkata "aku redha ya Allah, aku redha ya Allah". Dia terus mengulang-ulang perkataan itu sehingga dia pingsan.

Bukan senang nak redha kan? Malah selalunya waktu mula-mula kita di timpa masalah, pastinya kita hilang akal sikit...tapi insya allah, pelan-pelan, kita akan bertenang, cuba rasionalkan keadaan, cuba redha, cuba pujuk hati, dan cuba pelan-pelan yakin dengan kerja Allah. Pasti ada sebab Allah bagi kesusahan dekat kita.

Yang pastinya, masalah akan mendekat diri kita kepada Allah. Bila susah, barulah solat lebih kusyuk, doa lebih bersungguh-sungguh. 

Waktu susah juga barulah nak bersolat sunat, nak solat hajat la, nak solat sunat dhuha la. Waktu nak perform solat sunat juga baru teringat yang baru ni ada juga terlambat bangun pagi dan belum lagi qadha solat subuhnya...haaaaa....buat yang wajib dulu, baru buat yang sunat kan.

Hmmm...sekarang ni, kami sekeluarga agak terkesan dengan sesuatu. Saya tahu seluruh keluarga risau, lebih-lebih lagi yang directly affected. Dan saya tahu, kami semua berdoa semoga keadaan akan pulih dan semoga yang directly affected diberikan kekuatan dan ketenangan. Dalam keadaan ini, kita memang berasa amat lemah dan hanya kepada Allah kita memohon, kepada Allah kita berserah...

Kepada yang directly affected, we want you to know that our prayer is always with you...

No comments:

Post a Comment