Monday, April 16, 2012

Terkenang

Saya baru terbaca satu blog ni. Blog ni cerita fasal seorang wanita ni, emak dia yang berumur 84 tahun meminta untuk membeli handphone. Oleh kerana this person tidak merasakan yang emaknya memerlukan handphone, dia pun tidaklah beli terus dan terus menangguh-nangguhkan pembelian handphone tu. 

Satu hari, di ofis, dia telah bercerita dengan bossnya di ofis mengenai emaknya yang meminta handphone sedangkan dia tidak merasakan yang handphone tu berguna untuk maknya. Yang interestingnya, Boss dia telah bagi nasihat yang macam ni :

Boss : Well, nani if you want to make yr mum happy.. you just give her whatever she need..
Do you know nani, parents above 75 years old are under Allah's Care.
They are just like babies, but of coz they give lots of fuzz.
and don't forget..their days are very limited, they will go anytime..
Don't make yourself regret for the rest of yr life if you don't full fill good deeds to them..


Hmmm, saya bukan apa, terkenang pulak dengan emak saya di kampung. Umur emak saya pun dah 76 tahun..mak saya tak de pun minta banyak benda, cuma baru ni dia minta masuk Astro..he he.

Sebelum ni dia ada minta oven, sebab nak masak kueh raya. Saya buat dek aja.

Lepas tu dia kata teringin nak buat pizza, saya kata oven tak de, dia kata, kita belilah..mak bayar...hmmm...tak beli jugak. Duit yang ada dia pergi beli water filter baru, beli pulak dari orang yang datang berjual ke rumah tu. 

Hmm, terkenalah, dah pesan banyak kali, beli juga dari orang-orang nih, nak marah sangat pun, sian, sedih dia. Yang paling penting, hati mak kita happy kan, duit yang pergi tu, kira bukan rezeki ajalah, cuma kita pun pesan buat sejuta kalinya, lain kali kalau orang datang jual barang, jangan beli, infact, jangan sembang pun, kata makcik sibuk..hikss...tak jalan.

Lagi satu, ntah keberapa kali ntah dia tuntut dari saya nak pergi Terengganu, rumah kakak...ishhhkkk...yang ni kena fulfill la, rasa bersalah betul. Tak pak lah, nanti kalau ada rezeki, saya bawa, insya allah, before bulan puasa nanti.

Tapi awat dia asyik minta dari saya ye, kan ada dua orang anak dia yang kahwin dengan orang Terengganu...ajak la anak dia yang dua orang tu kan? (mek yah, if you are reading, this is really meant for you, ha ha)


Hmm, tapi memang pun saya ada janji dulu, insya allah, nanti kita pergi ye mak..


Adoiii...malasnya hari ni...Monday Monday...





2 comments:

  1. go cikbib go.. kalau saya tak leh joint, gi naik flight yer,, tiket saya belanja,,

    ReplyDelete