Saturday, August 22, 2015

Rombongan VIP Dari Ipoh : Day 4, Manukan

Assalamualaikum.

Saya sambung cerita rombongan VIP ni ye. Pada hari ke 4, iaitu hari Ahad di mana kami telah berbincang dan akhirnya mengambil keputusan untuk ke Pulau Manukan. Bila mahu ke pulau, kami pun pergilah ke Jesselton Point untuk menaiki bot. Mestilah amik gambar dulu kan...

Yay...waktu ni hubby tengah pergi park kereta, maka kita orang pun pergi lah tengok-tengok tempat ini dulu

Cantik pulak gambo ni, kita letak juga lah

Lepas itu, saya dan Shuk pergi beli tiket bot dan seterusnya menunggu di tempat di bawah ni :

Orang lelaki duduk disebelah kiri, tak nampak...

Seterusnya, sessi yang paling mencabar iaitu nak naik bot. Bukan senang ye orang veteran ni nak naik bot sebab bot tu tak stabil. Saya cuba lah tolong dengan masuk dulu ke dalam bot dan sambut mereka dari dalam bot tu. 

Happy faces, alhamdulillah semuanya selamat dan tiada yang jatuh atau tergelincir. 

Kami memang telah di pesan supaya VIP ni, kena duduk di belakang bot. Sebenarnya kan, VIPs tu, semua pandai berenang kecuali Mak Ngah, depa ni waktu kecik kecik dulu, semuanya pakat-pakat hebat berenang dalam sungai, jenih jenih yang buat pelampung dengan kain batik tu. 

Yang tiga orang kat depan tu pulak, Huda memang terror sesangat berenang, was personally trained by her father. Yang ada misai tu, boleh lagi survive sebab pandai mengapungkan diri, tapi yang Ira tuuuu, kurang pasti pulak statusnya. Yang amik gambo tu pulakkkk, dah byk sesi berenang yang dia amik, tapi tak pandai pandai dan sekarang dia sudah mengambil keputusan, dia boleh berenang atas darat aja.

Happy faces, saya suka gambo ni...

Yang bestnya adalah, sewaktu dalam perjalanan ke pulau ni, Kinabalu telah menunjukkan dirinya. Puas hatilah juga rombongan ini kerana sempat juga mengenyit mata dengan Kinabalu, he he he.


sampai di Manukan...pelan pelan turun daripada bot

Kami pun lepak lah. Kita orang duduk di meja pertama yang kita orang jumpa kosong sebab kalu nak jalan jauh lagi, mereka ni tak larat

Dari sudut yang lain. Tapi kan, oleh kerana hujan yang turun tidak berhenti di minggu sebelumnya, air laut pada hari tersebut adalah tidak sejernih biasa...

Lepas lepak, kami pun balik. Kami duduk dalam sejam aja di sini

Gambo ni cantik, opah dan cucu cucunya


Ira dengan Opah


Kami...di jeti untuk naik bot balik ke Jesselton Point

Tunggu bot sambil bersembang


Sampai di jetty, kami makan di Restoran Nasi Padang, Makngah belanja. Selamat, tak payah lah saya masak hari ni.

Lepas tu, balik dan solat. Infact, Mak saya dan Acu telah terus tidur dan tak larat nak solat zuhur dulu. Mereka buat jamak takhir. Pengajarannya untuk kami adalah, kalau nak buat program, buat yang light aja sebab mereka memang kena banyak berehat.

Sebab mereka sempat berehat panjang, malamnya kami bawa mereka keluar selepas Maghrib.

Sesi turun tangga sebelum keluar malam tu. Bilik rumah saya semuanya di atas jadi mereka terpaksa naik turun tangga ni setiap hari. Ada 4-5 minit masa yang di ambil untuk mereka turun pelan-pelan. 

Kami bawa mereka ke sini...tengok tu, kusyuk

yup...tengok fountain ni menari 

Haaa...dari belakang. Angah kata, "kalau stress elok tengok benda ini" . He he he.

Selepas itu, kami ingatkan nak bawa mereka makan di Secret Recipe yang juga terletak di taman itu, tapi kedai tu ada masalah pulak. Bila kami tanya nak makan apa Acu telah cakap macam ini " Pizza, Acu nak makan pizza".

Jadi kami pun pergilah Pizza Hut di Imago

Tengok tu, Ira melayan Opahnya

Tokbomo dengan Angah

Us...Seronok tengok depa makan, gembira dan berselera sentiasa

Dannn...selepas itu, kami pun balik rumah dan tidur....End of Day 4!

No comments:

Post a Comment