Sunday, February 3, 2013

Happy Birthday Opah - 2/2/2013


My mother turned 79 last Saturday. We went back to celebrate. My abang Hab was supposed to lead the celebration, but somehow he was not well and cancelled his journey back to Chemor. My sister Mekyah managed to come back on Saturday...yay...so, kami tiga beradik perempuan ajalah yang available hari tu, alhamdulillah.

Saya dengan Shuk bawa mak pergi Kuale paginya, Yup, kami jalan-jalan sikit, mak beli barang sikit-sikit dan lepas tu kami pergi makan di tepi Sungai Perak tu. Sebenarnya, yang beriya-iya nak pergi makan tu adalah hubby and I. My mother simply kept quite, so we were not sure whether she enjoyed the food or not.

I left hubby to settle on the menu, yup, tempat dia kan. Saya tahu dia akan ambil ikan bakar satu, tapi dia ambil yang kecil pulak kali ni, saya pelik, tapi hubby telah bagi tahu lepas tu yang dia takut nak ambil ikan besar, takut mak marah, ha ha ha, he understands my mother already...ha ha ha. Pernah sekali tu, kami ambil ikan besar yang mahal sikit, mak saya tak puas hati betul walaupun kami berdua tak kisah.

Okay, back to the menu last Saturday, Shuk ambil ikan bakar, namanya ikan Tenggalan....ikan sungai dari sungai, bukan yang ternak, banyak tulang, tapi sedap. Shuk juga amik kari (biasalah kan, peminat kari), juga masak tempoyak ikan patin. Fuh, marvellous lah, lain kali nak pergi lagi, sedappppp.

Total harga : RM28.00....alhamdulillah

Gambar di bawah : Shuk dengan mak makan.


Balik dari Kuale, kami solat dan berehat. Shuk dan mak saya tidur sampai pukul 4.30 petang. Lepas tu kita orang bersiap untuk ke Ipoh. Objektifnya ada dua, satu untuk visit Angah yang tidak berapa sihat, dan juga untuk celebrate bday Opah.

Angah saya adalah abang kepada emak saya. Umur angah sudah 81 tahun. Dia sebenarnya sihat, tapi baru-baru ni dia telah terjatuh sewaktu mahu turun daripada basikal. Being berumur, tulang dia mungkin retak sikit dan susah sikit nak recover. Saya doakan semoga dia cepat sembuh, insya allah.

Lepas tu, kami pergi ke rumah kakak di Pekan Razaki Ipoh. Yuppp, for the birthday celebration.

Kami decided to celebrate at home aja, yup, malas nak keluar. Kakak dan bala tentera pun bekerja lah, yup, beli mee rebus lah juga sate. Mek Yah bawa rojak Karim all the way from Shah Alam. Kakak juga ada masak rendang hijau yang sedap.

Okay, sila lihat photo ye....


dari kiri, sate ayam, dalam plastik tu mee rebus bonda, rendang hijau ayam dan rojak karim...banyaknya makanan...


Ini dengan cucu-cucu yang hadir hari tu...lima orang aja, tapi cukup meriah sebab ada tiga orang budak yang sangat meriah tu, gelak berdekah-dekah



Kami tiga beradik perempuan...kakak, mekyah dan saya


dengan dua orang menantu yang hadir malam tu, abang hatta in yellow and my tok bomoh. Abang Hatta tolong baca doa malam tu, alhamdulillah


cake cutting..ini adalah kali ke 3 opah celebrate with cake rasa nya...


yeow, birthday present


heeee, opah senyum, nampak happy kan? yup, opah dapat handbag Coach, sila guna ye opah, bolehlah ganti beg Gucci tiruan yang saya belikan di Guangzhou tu, sobssss!


Alamak, gegarrr pulak gambar, tapi kakak telah belikan flask ni, rasanya benda ni sangatlah mak saya perlukan..sangat praktikal.

Kami sembang-sembang lepas tu, rasa nak sembang lama, tapi sian tengok mekyah yang sudah letih sebab travel dalam panas from Shah Alam sebab aircond kereta sudah tidak function pulak.

Kami balik Chemor lepas tu, mandi dan retire...

Happy Birthday Opah, semoga panjang umur, sihat selalu, murah rezeki dan dipermudahkan semua urusan dunia dan akhirat.






2 comments:

  1. HAPPY BIRTDAY MAKCIK.. AMBOI MAKCIK MASIH NAMPAK STEADY LAGI DI USIA INI.. SMG PNJG UMUR, MURH REZEKI.. SIHAT SELALU.. AMIN..

    ReplyDelete