Saturday, February 16, 2013

Afraid of Changes?

Semua orang ada "comfort zone" sendiri kan? And it is only normal for us to fear changes because we are not sure of the future, we feel insecure, we are not sure whether we can get through the obstacles that we are going to face.

Saya pun macam tu juga, especially when I was younger. Saya takut dengan semua benda. Takut nak jumpa orang termasuk sedara mara...haaa, teruk kan? Yang itu berlaku sebab saya tak de self confidence.

Saya juga ingat yang waktu nak masuk ke ITM, saya doa semoga saya tak masuk ITM Shah Alam, saya rasa ITM Shah Alam tu macam 'urban' sangat. Saya kan orang Chemor, a small town which is located approximately 10 miles from Ipoh town...kg tau.

Tapi bila saya masuk, saya okay aja, survived.

Lepas tu, saya masuk era cari kerja. Haaaa, saya pun tak tahu lah dari mana saya dapat kekuatan tu, tapi ada banyak interview yang saya pergi. Hmmm...berusaha keras. Dalam waktu yang sama, saya memang solat hajat hari-hari tau sebelum saya dapat kerja tetap...saya memang berusaha keras, maklumlah, saya bukan dari keluarga yang senang, saya perlu ada kerja untuk menjaga diri sendiri dan contribute to the family.

Dapat kerja di M I D A, saya takut juga, takut sangat sebenarnya sebab saya tengok D G saya waktu tu menakutkan betul. Ha ha ha. Minister saya waktu tu pun, adoiiiii.

Saya juga tengok orang lain kat office pun macam pandai-pandai aja, waktu tu saya rasa saya lah yang paling bodoh. Silap betul saya waktu tu. Saya sepatutnya sedar, semua orang pun, pernah bodoh kan? Pernah baru mula kerja. So...I should just excepted that and relax. Everybody has to go through that phase kan?

Saya rasa saya selalu nak jadi bagus sangat la waktu tu walau pun sebenarnya saya tak bagus sangat. Sepatutnya saya mencuba yang terbaik, dan jadi lebih 'realistik'. Yup, jangan cuba mencapai lebih dari apa yang anda mampu.

Tapi somehow, I got through everything, alhamdulillah. Dan saya suka belajar dari orang sekeliling. Benda yang tak baik, saya cuba tak buat, benda yang baik, saya cuba amalkan...as simple as that.

Dan selepas berada di M I D A dalam 12 tahun, saya sekali lagi mengharungi satu 'perubahan' apabila di pindahkan ke Bhg Baru. Takut, tapi I have made it through. Sehingga sekarang ni saya rasa letak la saya kat mana pun, okay aja, insya allah,  I will survive.

BUT, I foresee another huge change soon, maybe. And this one is going to be a big 'challenge' for me. I am afraid that I may not be able to deliver. Please pray that I'll be okay...have a good weekend everyone!



No comments:

Post a Comment