Tuesday, September 9, 2014

Saya dan Karbohidrat

Baru-baru ini ada teka teki di radio yang berbunyi lebih kurang macam ini "Orang perempuan telah menggunakan 17 tahun (atau 13 tahun, tak ingat pulak) daripada kehidupan mereka untuk membuat perkara ini"

Haaaa....macam macam lah jawapannya, bersolek la, bergossip la. 

Tapi kan, jawapannya adalah : berdiet!

Mak aih...teraso den. Infact I feel that I have spent more than half of my life dieting...but I am sure that I have done it wrongly since I could not see the effect at all...sobsss.

But I have discovered something recently when I was doing some research on Atkins Diet. Yup, the diet I used was not effective because of my carbo intake. If you follow Atkins Diet, you are not suppose to take rice, flour, potato, chilly sauce, sugar or any other type of carbohidrat and . And daily, you can only consume 22 gm of calories....which is not easy....

I tried the diet for a week, uwaaaaa...tak tahan wooooo. Tapi ada seorang anak sedara saya telah mengamalkan diet ini dan sesungguhnya ianya adalah amat efektif.

Saya merasakan ini adalah ilmu baru/eye opener. Sekarang, bila memilih makanan, lebihkan protein, kurangkan carbohidrat. Maksudnya, kena kurangkan roti, kurangkan karipap, kurangkan pasta, kurangkan meehoon....haihhh.

Tokbomo suruh saya buat sebenarnya...Ya Allah, kuatkanlah hati ku. 

Anyway...last Saturday, bila tokbomo tanya nak makan kat mana, saya jawab "Concorde".

Tokbomo terus jawab macam ni "tak boleh, nanti cikbib makan banyak. Cikbib tak boleh makan banyak, dah la semalam makan kan Rebung".

Haaaa....macam tu lah strictnya Tokbomo menjaga intake makanan saya. Tapiiii....kemudiannya, dia telah bawa saya ke Thai Delight...ekekekekeek.....punye laaaa.

Ada gambo...let's 

Tangkap gambo Tokbomo dulu....waktu ni dah pukul 3 lebih dan kami hanya makan roti canai lepas joging paginya....muka tahan laparr

menu...tomyam putih...sedap...I like

kailan ikan masin

dan ikan kerapu masak Thai Sos...yang ni perfect...sedap

Haaa....makannnn, jangan tak makan. Setengok jumlah nasi di pinggan saya tuh...memang lebih 22 gram tuh

andddd...tadaaaaa....selesaiii.

Malamnya, kami tak dinner dah...

Hmmm....ok lah....di sini dulu....chow chin chow

No comments:

Post a Comment