Sunday, April 20, 2014

Sebelum ke Jeddah

Ini kisah keluarga belah Chemor.

Kami ni jenis kurang penyabor semuanya, semua nak cepat, semua tak suka lama-lama, semua pemalas nak initiate something, semua malas nak jadi ketua...tapi I would saya, kami ni okay juga sebenarnya....dengan cara kami yang tersendiri.

Baru ni 4 April, hubby dan saya balik ke kampung. Tujuannya ialah untuk mengambil emak saya yang dijangkakan akan pergi mengerjakan Umrah pada 10 April.

Waktu kami sampai di kampung pada jam 1 pagi, walaupun tidak dirancang, tengok-tengok ada 3 kereta sudah sampai terlebih dahulu...yup, abang, kakak dan anak sedara saya sudah sampai terlebih dahulu, walaupun tiada dalam rancangan. 

Waktu kami sampai tu, semua orang dah tidur, tapi tengok tengok ada gulai kari kat dapur, terus panaskan dan makan nasi la pulak, maklum lah, kari kan....hubby lovesss curry


Walau bagaimanapun, pada pagi esoknya, saya terpaksa mencari klinik selepas subuh kerana hubby sakit perut...soooo....saya pun tak pasti macam mana arrangement untuk makan pagi. Tapii, bila sampai di rumah, memang dah ada makanan pun...rasanya abang saya ataupun anak dia yang pergi beli makanan.

Kami makan, sembang-sembang dan dalam jam 11.00, saya bertolak ke Shah Alam balik. Bukan apa, orang orang di KL/Shah Alam pun nak jumpa opah juga. 

Tapi kami ada buat group photo sebelum bertolak....kenangannnn. Waktu salam itu, adalah sessi nangis nangis juga....hiksss

Hubby tetap nampak ceria walaupn sebenarnya dia masih sakit perut. Kakak yang pakai tudung biru tu sebenarnya adalah jiran emak saya di kampung. Dia banyak tolong emak saya di kampung. Dia tolong bersihkan kawasan rumah, tolong belikan barang-barang di pasar, dan kalau ada apa apa hal, dia akan telefon kita orang....penting tau dia ni sebab emak saya kan tinggal seorang. Budak yang pakai songkok itu adalah cucu kakak tuu.

Yang atas ni gambar emak saya duduk di belakang kereta saya sewaktu dalam perjalanan. Tengok la baju mak saya tu, punyelah striking, rupanya kakak saya yang dari Terengganu tu belikan...heeee....

Kami hantar emak pergi ke rumah Mek Yah, dia akan tidur di sana sebab rumah saya terlampau sunyi dan tak de menda yang nak dibuat. Di rumah Mek Yah meriah sikit...anak-anak Mek Yah kan meriah.

Lepas tu, kami bawa mak pergi SACC Mall sebab emak saya nak beli kasut...gambar kat bawah ni Mek Yah amik secara sembunyi waktu kami makan...he he he

Okay juga kan kasutnya, emak pakai terus...semoga emak selesa pakai kasut ni...

Lepas beli kasut, kami pergi belikan emak tudung baru...terus pakai jugak, hi hi hi
Alamak, termasuk pulak gambar orang kedai tu, dua dua gambar telah diambil oleh Mek Yah dan Ainaa

Lepas tu, kami pergi minum di cafe yang opposite kedai Clarks di SACC Mall tu. Kita orang makan pastries, nasi lemak dan minum coffee. Mak saya kata kopi tu sedappp...tak pe ye mak, ada rezeki, nanti balik dari umrah, kita orang bawa mak pergi minum lagi.

The next day, kami buat makan-makan di rumah saya...heeee...MeK Yah yang beli nasi Arab, tapi buat di rumah saya....tujuan utama kami buat adalah kerana abang dari Sg Buaya nak mai, anak sedara juga nak mai...sooo...let's buat sekaligus

Malangnya, sebab sibuk ke sana ke sini, kami lupa nak buat group photos...tak pe la, saya ambil gambar yang terbaik yang ada yeee

Ada kek...sebab bulan tiga, terpaksa lah letak untuk bday saya kan...depa tak tau yang bday Shuk dan anniversary kita orang juga di bulan tiga

Kamiii....malu malu sikit sikit


Saya dengan Mek Yah memang teringin nak makan bersama dalam talam...heee...nasi Arab ni kan, rasa macam senang aja masuk ke dalam mulut....macammm....masukk banyak, tapi tak kenyang kenyang....

Hazim, Ari dan Encik Ghaz...

Abang Hab and family, 4 orang ni telah habiskan setalam...bagusss

_____________________________________________________________________

Seterusnya adalah pada hari Rabu, 9 April 2014...kami beramai ramai ke LCCT. Flight ke Jeddah adalah pada jam 2.30 pagi, 10 april 2014.

Ramai juga, kami dan Mek Yah, Kak Cik dan Family, juga Kak Lina, Huda dan Jiha. Ada gambar...

Gambar di luar sebelum masuk...

Sementara menunggu, kami duduk di sini dan order 4 jenis air untuk di kongsi beramai ramai....Opah kata airnya sedapppp...my mother loves chocolate drinks...

Dan ini adalah gambar sebelum kami say good bye....selamat menjadi tetamu Allah

Sebenarnya emak saya agak risau sebab kakinya tidak berapa kuat. Sewaktu di airport, dia asyik meminta kami semua berdoa semoga kakinya tidak sakit....kami doakan mak...don't worry



Ehh...yang pergi sebenarnya adalah emak saya dan dua orang cucunya, Malena dan Ari...gambar ni bila dia orang dah nak masuk departure hall

Dannn....insyaa allah esok emak saya akan pulang dari Makkah....cerita ni dah lama benar saya simpan...he he he

Itu saja dulu....

No comments:

Post a Comment