Wednesday, April 23, 2014

After the hectic days

The Division was very busy since last week. We had programmes with Minister on Monday and yesterday, we had to manage an event where Tun D a i m was the guest speaker. Due to that, the division is rather quite today, I think everyone even my boss is taking it slowly, to recover. And as for me, I am tired and sleepy.
 
Yesterday was the first time that I have ever heard Tun D a i m speaks. Hmmm, his voice was very soft that I was having some difficulties to listen and understand. And, he has a text prepared and was reading the text while presenting (unlike C h e d e t).
 
Since I was part of the organizer, I could not really focus but the one thing that I can remember was on "kita kena tekankan kepada anak-anak kita untuk berjaya, bukan untuk kaya. Sekiranya kita berjaya, insyaa allah kita akan menjadi kaya".  Make sense kan?
 
Saya telah menjadi panel penemuduga untuk pengambilan seramai 9 pegawai baru di organisasi saya baru-baru ini. Walaupun kekosongan hanyalah 9, bilangan yang memohon adalah 500 orang...
 
Semasa sesi temuduga, setiap calon telah diberikan 8 tajuk dan mereka diminta untuk memilih satu tajuk dan bercakap selama 4 minit mengenai tajuk tersebut di dalam bahasa Inggeris.
 
Tajuknya tak de lah senang, banyak mengenai ekonomi...agaknya kalau saya kena cakap, saya pun tak tahu nak cakap kut..heee. Sian budak-budak tu. Bila saya interview mereka, terbayang saya dengan anak-anak sedara saya...besar cabarannya untuk mereka mencari kerja nanti...agaknya adalah lebih baik untuk mereka mula memikir tentang perniagaan yang sesuai untuk mereka ceburi sejak dari sekarang. Tanam sikap suka berniaga dan berdikari.
 
Antara kesilapan yang saya dapat lihat daripada candidate adalah :
 
1) Salah pilih tajuk. Mereka pilih tajuk yang susah, yang kami panelist memang expert on economy lah kan (konon) sedangkan ada tajuk yang saya rasa lebih simple dan mereka lebih tahu daripada kita orang, tapi mereka tidak pilih. Mereka berebut-rebut mahu bercakap mengenai Malaysia sebagai negara berpendapatan tinggi..geram saya.
 
2) Kekangan Bahasa. Yup, mereka kena berbahasa Inggeris...dah la tak tahu topic, macam mana pula nak goreng kalau bahasa inggeris tak boleh cakap...
 
3) Kelemahan untuk "put accross" idea yang ada. Mungkin semua pun panic kan. Sepatutnya boleh aja mula-mula buat definition on the title, buat lah panjang-panjang sikit dan lepas tu baru hurai sikit-sikit. Sebenarnya idea interview ni hanya nak tengok whether candidate boleh bercakap atau tidak...tapi kalau nak buka mulut pun susah...macam mana nak evaluate kan?
 
4) Tak de self confidence...kecuali ada seorang budak lelaki yang comel ni...
 
5)Terlampau merendah diri. Saya sian tengok seorang budak ni di mana, sewaktu memperkenalkan diri, dia asyik cakap "only". Sebagai contoh ..."my CGPA is only 2.5". Mak aiii...be proud of yourself la kan, kalau 2.5 pun, cakap dengan "proud" nya. Lepas tu kelentong lah kan, kata "do not evaluate me only on my result because I can do a lot more"...
 
6) Kena banyak membaca....you have no choice if you want to be able to achieve such interview...sebab soalan mengenai Malaysian Artists ataupun Korean Artist hanya akan keluar sekiranya anda ingin menjadi wartawan hiburan...atau program rancangan hiburan...
 
Saya sebenarnya merasa sedih melihat budak-budak ni. Sian bila tengok mereka yang ada ijazah dalam bidang ekonomi, bekerja sebagai kerani di pejabat peguam atau syarikat-syarikat dengan gaji serendah RM1,200. Rasa nak menangis saya dengar. Duduk Kl pulak tu...
 
Tapi bila nak pujuk diri, saya akan kata balik...dah suruh membaca, tak nak, suruh improve English, tak nak juga...macam mana kita nak membantu mereka sekiranya mereka sendiri tidak mahu membantu diri mereka sendiri kan?.
 
Tapi kalau di tengok dari sudut yang lain...bumi allah ni kan besar dan pasti ada ruang untuk mencari rezeki untuk mereka yang berusaha. Mesti ada kerja yang sesuai dengan kita kan? Atau berniaga ke?...Sekarang ni, dari sekolah lagi kena cari bidang yang sesuai dan relevant untuk kita mencari rezeki...itu saja...jumpa lagi














2 comments:

  1. sebab dia comel dia konfiden ek...hehe..... best nye jadi panel kan...

    ReplyDelete
  2. takkk...cikbib tengok dia memang suka dengan diri dia sendiri, which I like. Dia macam tak kisah dengan apa yang orang kata...dia tetap dia, cikbib boleh nampak benda tu

    ReplyDelete