Monday, February 5, 2018

Melaka : Kenduri Adli dan Cuti di A Famosa

Assalamualaikum.

Hah..ape khabo semua? Saya di KK ni sihat adanye. Sekarang ni jam 9.14 malam, tv sedang menayangkan rancangan Jihan di Jepun, tapi saya tidak fokus pun. Suami saya pula tidur di atas sofa, angin bertiup agak kuat di luar sehingga cermin pintu dan tingkap kadang-kadang bergetar dan saya di atas carpet, mengupdate blog ini.

Saya akan bercerita mengenai percutian saya dan suami di Semenanjung baru-baru ini. Kami telah balik ke Semenanjung pada 4 Januari dan kembali ke KK pada 16 Januari. Tujuan utama kami balik adalah untuk menghadiri majlis perkahwinan Adli & Adila serta Huda & Faiz. Adli dan Huda adalah anak kepada Abang Hab saya.

Kami balik pada hari Khamis (untuk mendapatkan tiket yang lebih murah) dan sampai di Shah Alam lebih kurang pada jam 4.00 petang. Sampai sahaja di Shah Alam, aktiviti kami berterusan tanpa berhenti. Sama ada kami pergi makan, pergi tempah baju, pergi cari kain untuk buat baju raya, entertain emak, jumpa kawan, kemas rumah, gunting rambut dan lain-lain. 

Pada hari Jumaat, 5 Januari, kami telah bertolak ke Melaka untuk menghadiri kenduri Adli dan Adila di rumah Adila. Shuk, saya, emak saya dan kakak saya telah bertolak selepas solat Jumaat ke Masjid Tanah Melaka untuk bermalam di homestay yang telah kami tempah lebih awal.

Pada malamnya, kami ke Lendu untuk menghadiri kenduri tahlil. 

Haaa...hanya sebahagian daripada keluarga yang dapat hadir pada malam ini kerana ramai yang lain yang hanya sampai pada esok hari.

Dari sudut yang lain

Yang perempuan. Selepas tahlil, kami makan nasi dengan asam pedas...di Melaka kan, mestilah makan asam pedas.

Balik ke rumah, kami terus tidur sebab penat.

Esok paginya, kami breakfast di homestay (makan roti je pun) dan terus bersiap-siap untuk ke kenduri Adli.

Tapi sebelum itu, kita exercise dulu. Machine bergetar itu ada di homestay, apa lagi kan, mestilah mencuba.

Shuk pun tidak mahu melepaskan peluang.

Homestay ini cantik...suka saya. Saya rasa macam impian menjadi kenyataan pula sebab saya memang selalu teringin untuk tinggal di rumah semi detached macam ini...Allah bagi pinjam rumah ini kepada saya sekejap, alhamdulillah.
.
kami ke sini

Menyaksikan Adli akad nikah

Upacara memakaikan gelang tangan

Bonding time, adik beradik yang sempat hadir

Anak-anak kakak juga sempat hadir, bersama-sama 4 cucu

Kami ada upacara berarak selepas itu...as if kami baru sampai lah kononnya, walhal kami sudah berkampung di situ...it was fun though, dengan kompang segala. Tapi saya tiada gambar pulak...

Adila

Adli

Cantik la warna biru ni

Opah...banyak aktiviti opah hari ini

Ini keluarga dari Chemor

Ehh..saya dengan Afiq

Kami makan di Khemah khas...saya sudah tidak ambil gambar waktu ni...penat

One before going back..

Selepas itu, kami ke agenda seterusnya iaitu bercuti di A Famosa Resort di mana kami telah menyewa sebuah bungalow

Ini bungalownya. Ada 4 bilik...

Kami mandi di swimming pool

 
Budak2 tu memang happy...
Gambar ini membuktikan kegembiraan depa kan?


Kalau tidak mandi, kami menonton orang mandi...

Aktiviti melompat di atas katil

Aktiviti bergebang

Aktiviti makan durian

Dannnn...yeah...group photo di depan bungalow, Imran menangis pulak.

Selepas checked out, kami pergi makan

Saya pekena asam pedas...rasanya makan di Melaka ni asyik sedappp aja lah
Kami singgah di Premium Outlet, tapi rasanya tiada apa yang menarik

Sebelum balik ke Shah Alam, kami singgah makan cendul Bakar, yang ini adalah terbaik.

Okkk...akan di sambung ye...


2 comments: