Friday, January 2, 2015

First Jumaat of Year 2015

Pagi ini saya sempat minum pagi dengan hubby dan seorang kawan lama ni. Seronok! Tak de la sempat nak bersembang apa sangat sebab masa terhad kan, tapi tetap seronok.
 
Masuk ofis, rasa tak sabar nak cuti esok, walaupun semalam dah cuti sebenarnya, begitulah bersemangatnya saya untuk bekerja.
 
Semalam, saya sempat bertanya dengan suami saya. Saya cakap "bila la kita nak jadi millionaire ni. Kalau duit dah cukup, boleh saya cuti hari-hari".
 
Tapi suami macam blur sikit waktu tu, jadi dia telah jawab macam ni "Cikbib, memang lah kita bukan millioaire, tapi kita dah ok kan? Bersyukur ajalah"
 
Heee...tapi saya jawab balik lah macam ni "Bukannya kita tak okay, tapi kalau ada pilihan dan boleh bercuti sentiasa, alangkah best nya".
 
Hmmm...tapi ramai juga yang sudah bersara, tetapi teringin nak bekerja balik kan? Manusia memang begitu, sentiasa menghendaki apa yang kita tak dapat, yang sudah dapat, kita selalu lupa.
 
Tapi cuti yang saya ambil semalam dan pada hari Rabu adalah sangat menyeronokkan. Kami pergi jogging kat Tasik Shah Alam, spend masa sama-sama, saya sempat keluar dengan kakak saya juga, saya rasa gembira dan bersyukur sempat buat semua benda tu.
 
Pastinya saya mengharapkan sesuatu yang lebih baik pada tahun 2015.
 
Untuk diri sendiri, saya berdoa dan berusaha untuk menjadi lebih sihat, lebih cergas, lebih rajin bekerja, lebih committed, dapat meningkatkan amal ibadah dll...semua yang baik-baik.
 
Untuk suami dan saya, kami pastinya ingin bahagia. Tapi usaha untuk bahagia itu perlu kami tingkatkan. Kami bercadang untuk menjadi lebih sihat, lebihkan exercise sewaktu cuti/weekdays, makan benda-benda yang sihat (we plan to eat at home more), kurang kan gula, minyak, dan segala benda yang tidak sihat tuh.
 
Kami juga merancang untuk lebih berjimat dan kurangkan expenditure yang tidak perlu. Contohnya, saya tidak ada visit ke Pavi tahun lepas ye..so, no new handbags/perfume...as per now lah...ha ha ha, kuatkanlah iman aku Ya Allah. Tapi kami nak berusaha untuk really implement this sebab kami dapati ramai orang yang susah dan perlukan bantuan...so, we want to get our priority right.
 
Banyak la pulak kan. Tapi mesti semua orang pun ada niat nak buat macam tu kan? Semoga ada rezeki kami untuk travel bersama, insyaa allah. Ada rezeki kami untuk mengerjakan haji juga, insyaa allah. Semoga kami sentiasa hidup di dalam iman dan dapat mengurangkan gossip...hiks...dah hidup berdua kan, gossip gossip ni memang susah nak di elak.
 
Untuk keluarga. Kami berdua selalunya cuba untuk hadir di setiap upacara keluarga. Tapi kadang-kadang, Allah tidak bagi kita rezeki masa kan, kadang-kadang sibuk ke apa. Tapi daripada pengalaman masa lalu, yang paling penting adalah niat. Saya amalkan sentiasa berdoa semoga saya dapat bersama-sama keluarga semasa diperlukan, yup, semoga Allah kurniakan kami rezeki masa.

Tapi, ada juga function yang memang terdetik hati tak nak pergi, dannn...memang lah tak pergi punnn
 
Untuk tempat bekerja/rakan-rakan sepejabat, saya mengharapkan supaya kami dapat bekerja di dalam suasana harmoni, ceria dan sentiasa dapat berbakti kepada negara. Semoga semua urusan kami dipermudahkan walaupun pastinya ada banyak cabaran.
 
Untuk agama/negara/bangsa saya...saya ada terlampau banyak harapan. Saya dapati adalah banyak perkara yang perlu diperbetulkan, yet I do not want to be too negative. Semoga Allah buka hati-hati pemimpin negara ini untuk memberi khidmat dengan ikhlas. Ianya akan menjadi titik permulaan untuk sesuatu yang lebih baik. Saya sayang negara saya.
 
Okay...terlampau baik/positif akan menjadikan anda seorang yang membosankan. Hmmm...semoga blog ini akan terus hidup.
 
Chow dulu



No comments:

Post a Comment