Wednesday, January 7, 2015

Karakter yang saya jumpa di Taman Tasik Shah Alam

Assalamualaikum
 
Hari ini hari Rabu, 7 Januari 2015. Boss saya tak ade di ofis, dan saya macam banyak kerja, tapi tidak tahu nak mula kat mana.
 
Saya juga dapati post saya semakin berkurangan sekarang. Sekarang, kalau ada post pun, ianya adalah post yang bergambar, yang berupa laporan. Saya sudah tidak buat post merapu saya, yup, a short sweet post just to document what I have in my mind.
 
Tapi saya rasa hari ini saya ingin bercerita tentang watak-watak yang menarik yang saya jumpa sewaktu saya pergi ke Tasik Shah Alam for my morning walk last week. Sebab minggu lepas kami pergi sampai 4 kali, adalah beberapa character yang saya ingin highlight di sinii.
 
Character no. 1 : Datuk Bandar Taman Tasik Shah Alam
Of all the characters, I think this is the most interesting/important. Character ini adalah seorang Lelaki Melayu, berumur 60 ke atas dan bertongkat, tetapi masih berjalan laju. Apa yang menyebabkan Pakcik ini menarik adalah, setiap kali kami bertembung dengan beliau, beliau mesti sedang berbincang/bersembang dengan seseorang. Saya pernah ter over heard satu perbincangan pakcik ni dengan seorang wanita China, yup, mereka berbincang fasal pekerja asing...heee. Tapi tak pe, yang penting pakcik ni gembira dan sihat.
 
Character no 2 : Pakcik Assalamualaikum
Pakcik ni pun pakai tongkat juga, tapi tetap berjalan laju. Yang pasti, bila bertembung dengan joggers lain, dia akan bagi salam. Saya sampai malu sebab asyik dia yang bagi salam dulu, jadi, bila saya nampak aja pakcik ni dari jauh, saya akan pesan dengan Tokbomo untuk bersedia bagi salam. Ye lah, kenalah orang muda yang bagi salam kat orang tua kan.
 
Character no 3 : Uncle Cikgu Taichi
Haaa...uncle ni dah cukup lama mengajar taichi di sini. Daripada dia muda dulu dan badannya tough, sampailah sekarang, di mana badannya pelan mengecil, walaupun sihat. Pakcik ni, bila buat taichi tu, memang lah dengan penuh perasaan, sebab tu berkesan. Pernah sekali tu, bila kami lalu, kami tengok orang lain yang jadi cikgu Taichi, langsung risau, mana pergi nya uncle biasa tu? Rupanya dia ada duduk di belakang...legaaa....rasa risau pulak kut dia tak sihat ke, maklumlah, orang tua
 
Character no 4 :  Auntie pakai baju bunga-bunga
Haaa...auntie ni adalah sangat cute. Rasanya umurnya dah 90 tahun kut. Dia kecik aja,  rambut warna burgundy, pakai baju mesti bunga-bunga yang ceria dan akan mengikut uncle di atas buat taichi. Dannn, yang paling penting adalah, dia sentiasa tersenyum
 
Character no 5 : Cikgu Aerobik
Setiap hari Ahad, akan ada sessi aerobik di salah satu sudut Taman Tasik tu. Kami tidak lah pernah join, tapi kami selalu tumpang dengar muzik dan arahan yang diberikan. Antara arahan yang selalu kami dengar adalah : wohooo. Tapi, sebab dah asyik dengar, satu hari tu, kami pun bersemangat untuk tahu siapakah empunya suara cikgu aerobik tu. Haaa, bila tengok, terkejut pun ada. Cikgu aerobik tu besar orang nye. Tapi saya kagum dengan semangat dua untuk terus berexercise...semoga berkesan, insyaa allah
 
Charater no 6 : Remaja takut lalu atas titi
Character yang ini, baru sekali aja saya jumpa. Ada seorang budak perempuan ni, yang berumur dalam 9-10 tahun. Kami tengok dia dari jauh ajalah pada mulanya. Kami perasan, bila sampai aja di salah satu titi di atas tasik tu, dia akan berhenti. Terpaksalah abangnya patah balik untuk mengambil beliau. Sewaktu berjalan di atas titi tu, dia memang akan pegang tangan abangnye kaw kaw. Bila kami faham apa yang berlaku, langsung kita orang gelak.
 
Character lain : Ada banyakkkk....agaknya dia orang pun ada labelkan tokbomo dan saya dengan nama tersendiri. Ada yang memang laju berlari, ada yang berlari dengan nafas yang sangat kuat, tapi sangat istiqamah...dan macam macam. Tapi kan, sedar tak sedar, kami sudah jadi macam kawan, sebab, bila berjumpa di luar, kita orang jadi macammm..."macam kenal aja orang ni...haaa...rupanya jumpa di Taman Tasik"..
 
Okay...itu saja dulu


No comments:

Post a Comment