Sunday, March 30, 2014

Please do not "Flush"

Hari ni air tak de lagi...kami sudah bersedia sebenarnya di mana air sudah di simpan, dan kain semuanya sudah di basuh semalam...tinggal diri kami ajalah...mandinya, buang airnya, ambil wuduk nya.

Sebab sudah bersedia, saya bangun awal pagi tadi. Lepas solat subuh, saya mandi dulu, walaupun lepas tu nak pergi jog...bukan apa, kalau mandi dulu, tak de la busuk sangat nanti...dia jadi busukkk aja, tak de busuk sangat...he he he.

Sebab sudah melalui beberapa kali pusingan catuan air ni, kami pun jadi lebih berpengalaman dan lebih yakin. Kalau 2 hari tak de air, air tangki kami memang cukup untuk 2 orang dewasa mandi, 2 kali sekali. Air juga cukup untuk bersuci dan berwuduk, dengan syarat...jangan selalu sangat guna "flush". Kalau terlampau kerap "flush" air memang tak cukup.

Kalau tak "flush" tu, bukanlah meninggalkan tandas tu macam itu aja, kita curah juga dengan air, guna air yang dalam timba tu kan....curah sikit-sikit...pandai pandailah nak hidup kan. Tapi kalau buat business besar tu, boleh la guna "flush" juga...

Kami juga jadi lebih "organised" dan mungkin lebih pembersih. Waktu air ada, kami settlekan banyak benda macam basuh baju, bersih bilik air, bersih rumah...waktu air tak de, kami duduk aja diam-diam...he he he.

Kami juga jadi lebih penjimat guna air, jadi lebih berkhemah lah sikit.

Okay lah...di sini dulu....nanti saya tulis lagi


No comments:

Post a Comment