Thursday, February 27, 2014

Menerima Seadanya.

Mari bercakap fasal suami...isteri.

 
Sebab saya seorang isteri, mungkin saya biased sikit lah kan...heee...

 
Semua orang mahukan suami yang sempurna kan? Kita nak suami yang soleh, romantik, handsome, rajin membantu, memahami kita, ambil berat tentang keluarga, berpendapatan mencukupi...semua yang baik-baiklah.

 
Tapi siapa yang boleh dapat semua yang macam tu? Ada ke?

 
Semua orang ada masalah kan?. Saya suka fokus dengan apa yang saya ada, dan cuba bersyukur, dan cuba berbahagia dengan apa yang allah sudah berikan kepada saya

 
What if you have suami yang pemalas? Hmmm...kita yang pilih sendiri tau suami ni. Adakah sebab dia pemalas kita nak ceraikan dia? Itu satu, kalau kita bercerai, ada can tak kita jumpa suami baru? miahahaahhhha.....

 
What if suami kita tak solat? Haaa...kalau dulu, saya cuma fikir, pasti akan aku ceraikan aja suami saya nih. Tapi saya baru tahu yang sepatutnya saya perlu bersabar, pujuk dia solat...itu adalah cabaran buat kita...bukan ceraikan dia.

 
What if suami kita tak de pendapatan? Yang ni, kalau kita kaya, tak pe lah, tapi kalau dua-dua tak de pendapatan, masak jadinya.

 
What if suami jenis yang asyik marah aja?..Haa...alhamdulillah suami saya tak macam ni...Allah tahu saya tak mampu nak handle yang nih...kalu dapat kalu, habis meletup rumah, kereta semua.

 
Bottom line is that...kat dunia ni ada macam-macam jenis orang, dan macam-macam jenis masalah. Ada macam-macam jenis isteri dan macam-macam jenis suami. Sekiranya ada masalah dengan pasangan, bawa berbincang untuk settlekan masalah. Cari tempat di mana kita boleh compromise...

 
Kalau tak boleh compromise langsung...haaa...barulah cari jalan penyelesaian yang lain.

 
Semoga kita semua boleh bertenang bila menghadapi cabaran. Kita tidak boleh mengubah manusia lain...tapi kita boleh mengubah diri sendiri untuk adapt...sampai ke tahap yang kita mampu. Tunjukkan kami jalan yang terbaik Ya allah...aamiiin

 
--------------------------------------------------------

Yang Allah, Kembalikanlah sinar pandangan buat Imran, sihatkanlah mata Imran dan sembuhkanlah mata Imran. Aaaamiin




No comments:

Post a Comment