Wednesday, October 1, 2014

Hey Anonymous

Assalamualaikum.
 
Hari baru! Waktu saya tengah breakfast tadi, saya telah terbuka instagram satu blogger ni. Blogger ni famous, pernah dapat anugerah dan visitors dia pun berjuta.
 
Dalam instagram blogger ni, dia telah cut n paste satu komen dari "anonymous" yang sangat negatif.
 
Bukan blogger ini saja yang dapat komen yang sangat negatif ni, blogger-blogger yang lain pun dapat. Blogger sweet macam Hanis Zalikha pun dapat. Peej Burhan pun dapat. Dan setiap mereka ada cara yang tersendiri untuk menghadapi serangan daripada "anonymous" ni.
 
"Anonymous" ni selalunya akan melakukan komen yang berbentuk teguran malah banyak juga teguran itu yang berbentuk keagamaan. The only thing is that, cara teguran itu sendiri sesungguhnya tidak menurut kaedah yang disarankan oleh agama. Bahasa yang digunakan adalah kasar dan mereka juga bukan setakat menegur, malah menghukum.
 
Sedih dan malu juga sebenarnya bila baca komen-komen yang kononnya menegur demi kerana Allah, tetapi cara menegur itu tidak mencerminkan langsung akhlak seorang Muslim.
 
Alhamdulillah, sehingga kini, saya belum lagi menerima komen kasar dari "Anonymous" . I hope I don't have to face such problem forever lah, sebab mesti saya sedih kalau orang tegur macam tu. Saya ni nampak aja macho, tapi tetap ada taman bunga tahi ayam di hati saya....serious.
 
Lagipun blog saya tak la famous and I roughly know who are my readers.
 
Ataupun mungkin saya boleh ambil perkara ini dengan lebih positif, yes, if ever there is comment from "Anonymous", that would mean that more people that I don't know of are reading my blog and I would then can be considered as a famous blogger...heyyyy....not bad lah kan.
 
Yeah, lihatlah benda itu dari sudut positifnya....kalau your blog is talked about, whether positively or negatively would mean you are famous...yeeeehaaaa!
 
Ha ha...itu aja pun, saja aja nak menulis sebelum saya memulakan kerja saya. Have a productive days ahead everyone. Yeah, there must be problems faced here and there right? But be thankful that we are still alive so that we can solve what ever problem we face.
 
Hookayyy...jom kijo



No comments:

Post a Comment