Saturday, October 18, 2014

KK Rest House

Assalamualaikum!

Lamanya tak update!

Alhamdulillah saya sihat, adalah busy sikit-sikit, dan bila balik aja ke rumah, macam dah tak larat nak berkarya ...yeah, berkarya tuh...

Saya ada pergi ke Perak pada 15 & 16 Oktober baru-baru ni sebab ada kerja sikit. Nanti saya tengok kalau ada gambar untuk saya ceritakan...we'll see

As for today, I am going to write about our experience when we decided to spend one night at Kuala Kangsar Rest House.

Those who are from Perak will surely know this place. Yes, KK Rest House is located on Chandan Hill, and facing the Perak River. Tempat ini memang menjadi idaman saya sejak dulu lagi. Saya selalu berangan-angan untuk tinggal di rumah rehat ini.

Andd, recently, on our back to Shah Alam from Felda Ijok, when the traffic was bad, hubby suddenly came out with this brilliant idea, yeah "apa kate kita bermalam di Kuale Cikbib, kita try rest house tu, nak tak?"

I was excited, but the same time was a little reluctant, ye la, kena la bayar pulak sewa kan, lagi pun rumah emak Chemor bukannya jauh. Tapiiii....kami memang dah lama teringin nak tinggal di situ, jadiii, jom la terjah.

Bila kami tanya ada bilik lagi tak, orang kat kaunter tu kata, "ada satu bilik aja lagi. Harga bilik RM180, tapi akak orang kerajaan ke? Kalau orang kerajaan dapat harga RM140"

Okkk...setttt....and I tell you, orang kat kaunter tu memang cakap Perak pio...(pure).

and yes,,,we have taken some photos of the room...

Kami dapat bilik no 13...saya suka warna pintu ni

Andddd....tadaaaaa...beso biliknyeeeee....boleh main golf lagi

Sebelah entrance tu, ada wardrobe yang beso ni...opposite the wardrobe, ada bilik air, saya lupa nak amik gambo. Bilik air dia kecik aja, cuma ada shower.

Dekat sikit gambo katil nye....kingsize

tv and coffee counter. Sampai aja kat bilik ni, lepas tangkap gambar, saya terus pergi amik wuduk dan solat sementara hubby terus buat kopi o..

ada balkoni yang nampak sungai di sebelah kanan


dan belah kiri

Kami seperti biasa happy aja lah kan. We love Kuale, ada bende yang sentimental di sini. Kami kalau lalu mesti singgah makan laksa ke, makan ikan sungai ke, atau termenung aja di tepi sungai ke, atau saja-saja masuk ke Sayong ke, atau saje-saje lalu keliling istana ke, dan berangan yang kami ada rumah dan tinggal di situ, dan boleh jogging keliling istana hari-hari...bestnya, 

Mungkin kami ni orang Perak, atau sebab umur kut...kat Perak tu tempat bersejarah...

Anyway, staying at the KK Rest House tu was just like another wish came true lah...alhamdulillah

Oh ye, back to cerita tadi, lepas sampai kat situ, kami tangkap gambo, solat, buat air dan tengok tv...ada cerita Melayu apa ntah. Kami kenyang lagi waktu tu.

Petangnya, kami pun keluar cari makan...

sebelum tu, kami berselfie...kih kih kih...sorry laaa, kami memang tidak pandai sangat nak berselfie ni. Sebelum keluar, kami bertanyalah lagi dengan orang kat kaunter tu, kut la dia boleh suggest kat kami tempat makan yang best kan. Tapi dia jawab "semua nye tutup akak, depa semua beghaye lagi"...

Anyway, kami pergi ajalah pusing pusing dan jumpa kedai nih...

boleh laaaaa

Lepas tu, kami round lagi dan pergi beli berus gigi sebab berus gigi tadak...hiks...kami beli juga maggi dan biscuit...untuk makan dalam bilik

dan esoknyeee


Saya suruh tokbomo posing dulu kat sini...nampak tak masjid Ubudiyah yang warna putih kat belakang tu? Yeah...ini sungai Perak...

Kami suka Rest House ni...tapi memang ada banyak ruang untuk mereka baiki keadaan lebih lebih lagi dari segi kebersihan. Waktu saya di situ saya tengok ruang di luar bilik tu tidak bersapu dan kebersihan bilik air juga boleh di tingkatkan. Saya tengok dinding bilik air tu boleh lah di bersihkan lagi termasuklah lantai bilik air. Bukanlah kotor, tapi boleh ditingkatkan.

Tapi kalau ada rezeki, we will be glad to spend another nite here...

No comments:

Post a Comment