Thursday, June 19, 2014

Ayah?

Baru-baru ni, ada seorang kawan saya bercerita bagaimana anak perempuannya telah menghadiahkan dia pen sempena father's day. Hadiahnye sangat simple, hanyalah 4 batang ballpen, tapi kegembiraan di hati kawan saya itu, dapat saya rasakan sebab selepas menunjukkan hadiah itu kepada saya, dia juga telah menunjukkan hadiah itu kepada semua orang lain. Mesti dia rasa sangat terharu.
 
Semalam juga, Tokbomo bercerita bagaimana seorang kawannya bercerita mengenai anak dara nya yang seorang ini (baru habih SPM). Kawan saya ni cakap macam ni "anak aku tu, sekarang ni sudah lagi besar dari isteri hang, risau aku. Aku takut kut tak da orang nak kat dia nanti...tapi budak ni tak risau langsung, dia tak de niat langsung untuk berdiet aku tengok".
 
Heeee....langsung saya tanya Tokbomo..."saya lagi besar dari isteri kawan you tu ke?"...(heee...riso...)
 
Hubby cakap..."Bukannn, dia cakap budak tu besar dari cikbib, itu aja".
 
heeee....sebenarnya apa yang saya risaukan tu is beside the point lah kan, cuma yang saya nak cakap di sini adalah rasa prihatin seorang ayah. Semua dia risau, sampai anak dara dia "besar" sikit pun, dia dah risau...heeeee
 
Hubby pulak, sebab isteri dia pun boleh tahan "comelnya" kan, cakapla macam ni "Tak yah risau sangat, tapi hang pujukla suruh dia diet pelan pelan".
 
Heee....hubby pun belum berjaya sepenuhnya untuk memastikan saya berdiet untuk kurus.
 
Anyway, ayah saya meninggal dunia sewaktu saya berumur sepuluh tahun, jadi saya tidak ada banyak cerita mengenai ayah saya. Tapi saya memang rasa yang saya banyak ikut ayah saya, lebih lebih lagi dari segi bentuk badan...gaya berjalan, cepat panic, penakut, penakut jumpa doktor, cepat meto (se check makna meto tu apa ye...se google) ...heeeeee.
 
Saya juga ingat, saya suka peluk ayah saya dan sembam muka kat perut dia, he he....
 
Muka sayaaaa....saya tak pasti lah, muka ayah ke, muka emak ke...tapi saya ingat lagi, waktu saya form 2 atau form 3, ada sekumpulan budak lelaki telah menegur saya dan salah seorang tu telah berkata macam ini "Bib, you ni handsome laa"
 
Hmmm...semenjuak dari detik itu, saya pun menerima hakikat ke"machoan" diri ini...haaaaa.
 
Okay lah...cerita kosong dari saya, sebenarnya nak wish Happy father's day to all fathers out there. Happy father's day to dear hubby because I know you are a very good father if you have children of your own and of course al-fatihah for both my father and my father in law.
 
Chow dulu...

No comments:

Post a Comment