Saturday, September 29, 2012

My Saturday Post - Merdeka

Waduh waduh, lama bangat saya tidak ber blog ini...teheee, saya sibuk sikit, ada pertambahan kerja.

I am sure non of you out there would like to hear about my not so interesting work right, so, let's skip that.

So, let's talk about...Merdeka...ha ha ha..apa rahhh

Hmmm, saya baru baca post Anas, anak sedara saya yang saya masih hutang untuk belanja Baskin Robbins tu. Anas was just sharing about he feels when he was able to talk to Allah...

Why am I interested with that post? Because that is what I always do, especially when I am in trouble. In fact, I have segregated my time during my morning drive to work every morning.

i) The moment I started driving, I started with the 3 Quls...yeah, saya ni pemalas untuk hafal doa, tapi memang jadi amalan saya dari kecil untuk baca 3 Quls sebelum tidur, dan sebelum keluar rumah/balik kerja atau sebelum memulakan sesuatu.

ii) Setelah itu, saya akan baca surah al-ikhlas, untuk disedekah kepada ibu bapa dan semua orang yang saya kenal/sayang...saya akan baca surah ni sehinggalah saya sampai ke traffic light yang pertama di depan pintu belakang ITM tu. Haaa, macam pendek sangat ye? macam tak berapa rajin kan? Tapi saya kena buat lah, kat tanggungjawab juga tu..sikit sikit, lama lama jadi bukit...dan ikhlas

iii) After that, saya akan ada sesi berdoa/cakap dengan tuhan...sekejap aja pun...tapi adalah. Syukur sikit sikit, doa sikit sikit...ingatkan diri untuk tidak makan banyak banyak sangat, minta dilancarkan percakapan, dicerdikkan otak nya, di sabarkan hati, semoga bijak menghadapi semua masalah, dipermudahkan segala urusan dan semoga saya redha dengan apa apa cabaran yang diberikan ..motif?...supaya saya lebih positif...yang ni saya buat sehingga saya sampai ke Shell di Federal Highway tu, ha ha ha ha....macam panjang sangat kan?

iv)  Lepas tu...haaaa....tukar tukar channel radio lah....adoiiii.

Tapi, looking from the positive side of it, ye lah, adalah juga kan saya buat sikit sikit, daripada tiada langsung.

Hmmm, kadang kadang terkenang juga, nanti bila saya meninggal dunia, ada tak sape sape yang sudi nak doakan saya, sedekah al fatihah untuk saya ke. Walau bagaimanapun, saya cuba lah menjadi positif sebab saya tengok, acu saya, yang juga tidak mempunyai anak, disayangi oleh semua orang, lebih lebih lagi anak anak sedaranya. Saya tidak nafikan yang Acu saya ni pleasant orang nya, ceria dan tidak banyak songeh, tapi saya ni tak la pula macam acu saya tu, saya ni tak plesant pun, muka pun garangggggg...huh

Walau bagaimanapun, ada sebab lah kut tuhan bagi saya perangai macam tu..rezeki masing masing kan, yakin dengan kerja Allah, yakin dengan perancangan Allah untuk hidup kita, redha dan buat yang terbaik dengan apa apa jua yang telah diberikan, saya cuba lah nak jadi cool, looking at things from the positive side and try to take things lightly...and be happy...

Huuu, sebenarnya saya nak cerita fasal Merdekaaaa, adoiii. Saya pernah merasakan diri saya sudah merdeka sewaktu saya mula pandai untuk membawa kereta..yeah, whoever who has experienced this will surely understands. Zaman dulu, saya terpaksa bawa kereta kancil saya yang manual tu membelah traffic jam di KL...lebih lebih lagi apabila naik bukit di Bukit Damansara tu...fuuhhh, berpelohnya nak balance clutch dengan minyak..

But I managed to overcome and come to think of it now, hmmm, berani nya lah saya...ha ha. Sekarang ni, saya dah tak nak dah bawa kereta manual...stress kalau naik bukit.

Sekarang ni saya rasa saya akan rasa merdeka sekali lagi kalau saya boleh berenang...teringin nak berenang...doakan saya boleh pandai berenang ye...insya allah.

Have a nice weekend everybody! dan jangan lupa untuk SENYUM!!






2 comments:

  1. Teringin nak pandai bawa kereta. Ehehe, amir dah pandai dah. Tentang baskin robbins tu, anas tak kisah pon, cuma nak ada masa borak2 ngan cikbib. hehe. :)

    ReplyDelete
  2. cikbib memang tengah try nak masukkan dalam schedule nih, nanti cikbib confirm kan ye

    ReplyDelete