Monday, August 27, 2012

First Day At Work After the Long Raya Break

The office is very quite, quite a number of officers are still on Raya leave...

I checked my inbox, checked if there's anything that needs my urgent attention...ada hamper baru sampai juga, buka kotak kurma yang orang bagi juga...buka hamper lama dan susun balik...hmmm, ada officer baru datang, tengok applications baru...bla bla bla...70% sudah kembali kepada normal.

Hari ni saya puasa, insya allah.

I went back on Friday, 17 August to Chemor. I got myself mentally prepared for all the tasks that is waiting for me...yeah, mop rumah yang besar tu, masak, pergi pasar...menyapu compound pun iye juga sebab kakak belakang yang selalu tolong kami bekerja tu kurang sihat.

Aduhhh...ngeri betul bila ingat ingat, walaubagaimanapun, bila sampai, alhamdulillah, semuanya dipermudahkan tuhan.

Yup, apparently my brother and his two sons went back a week before especially to do some cleaning of the house. Yup, depa pi bersihkan kipas la, sawang la...haaaaa....alhamdulillah, syukur, selesai satu benda. Terima kasih lah Abang Hab, Afiq dan Aqmal, semoga dimurahkan rezeki, diberi kebahagiaan dunia dan akhirat, insya allah.

Petang Jumaat juga, Kak Cik and her family arrived. Yup, after they entered the house, my brother in law, Abang Radzi has instructed his troop to get the mop and started mopping the floor...Alhamdulillah, satu lagi bantuan sampai.  Semoga dimurahkan rezeki, diberi kebahagiaan dunia dan akhirat juga kepada mereka yang telah membantu ini.

With Kak Cik around, kerja masak memasak telah kira selesai, juga kerja ke pasar.

Walau bagaimanapun, pada hari Sabtu, saya telah menyempurnakan apa yang perlu, mop lagi sekali rumah, kemas mana yang patut dan prepare apa yang patut untuk saya masak esoknya (saya akan masak ayam masak merah pada pagi raya).

Anak-anak Yong saya telah sampai juga pada petang raya. I can see some improvement lah dengan budak budak ni, heee, bukan apa, Azimah dengan Ina ada lah menolong di dapur. Alhamdulillah, ini adalah antara benda kecil yang membuat saya gembira, saya nampak sedikit kedewasaan dalam diri mereka...

How was my raya? Hmmm, okay lah. Actually, on the first day of raya, hubby was informed that his cousin in Bukit Mertajam passed away. That news really changed the whole thing, yeah, we just lost our excitement to celebrate the Hari Raya.

Despite that, everything went well. I managed to prepare my ayam masak merah on time, went for hari raya prayer, balik tu salam salam, bagi duit raya, and got myself prepared to go to Bukit Mertajam.

After that we were at Felda Ijok, celebrating our hari raya with hubby's family. The schedule was quite hectic where on the second raya we went Bukit Mertajam again and the day after that we went to have a picnic at Taman Tasik Taiping.

Kami balik ke Chemor pada hari Rabu, huh, jam gila kat highway waktu tu, tapi saya tidur aja, hubby lah yang drive.

Bila sampai Chemor, bermula lah marathon makan...isk, tak tahu lah nak cakap, tapi memang asyik makan aja. Mak saya, kakak saya, kakak ipar saya, semuanya cekap. Ada aja benda yang boleh dimakan.

Sebenarnya yang mereka masak tu sangat lah simple, macam goreng ikan aja ke, atau masak tumis ikan bilis dengan petai ke...masak main main, tapi bila makan, adoiiii, berselera aja.

Lagi satu, kebetulan, ada banyak pisang masak pulak waktu ni, haaaa, masak cokodok pisang, mak aiiiii, banyak mana masak pun, habis. Anak anak mekyah pulak telah request dekat opah mereka nak cucur pedas juga, haaaa, opahnya melayan cucu, lepas je solat subuh, terus prepare ramuan..sebab budak budak tu kata, opah punya cucur lebih kick dari biasa.

Kami juga berjalan melawat makcik/pakcik yang tinggal di Ipoh pada hari Khamis..dan seperti biasa, adalah best. Bukan sebab apa, tapi untuk berbual dengan makcik/pakcik kami ni, memang selalunya best. Kuih pun best...kat rumah mak uda, nasib baik tak habis biskut cornflakes bersalut coklat mereka...

Kami ada singgah rumah kakak di Ipoh juga...haaaaa, makan lagi. Kakak tak masak apa pun, cuma buat ikan masak sambal. Yang lain, semua nya lauk semalam...ha ha ha, adake lauk semalam dia hidang? Tapi dekat adik beradik kan, biasa lah, tapi alhamdulillah, semuanya sedap, dan semua pun kenyang.

Daripada rumah kakak, saya dan mekyah telah berpecah. Kami ke KK, mekyah pula pergi rumah kawan lama di Gunung Rapat.

Saya ke KK untuk beli kuali leper untuk masak roti jalaa...haaaaaaa.....beli juga benda lain macam tempat letak pinggan untuk emak, gantikan yang lama yang dah berkarat tu. Sebab perut dah sarat, kami decided not to eat laksa...takut perut pecah.

Esoknya, Jumaat, kami balik ke Shah Alam. Sian mak saya, nampak la dia sedih sikit kali ni, mungkin sebab kami team yang last kut, lepas kami balik, emak memang tinggal sorang.

Waktu balik, kami singgah di Sg Buaya untuk beraya di rumah Abang Hab. Makan lah lagi kan..menu simple tapi sedap...lepas tu tangkap gambar dan balik.

Haih..akhirnya best juga raya saya kali ini. Iye nya adalah lebih special sebab kali ni saya berjalan dengan kakak saya mek yah dan anak-anak mereka yang meriah. Bukan apa, selalunya saya berjalan dengan abang Hab saya atau kakak dan abang hatta sebab mekyah ni selalunya lebih suka duduk aja di Chemor.....heee, setiap raya pasti ada istimewanya kan.

Seterusnya, hari Sabtu dan Ahad digunakan untuk mengemas rumah...

Saya juga managed to tried the kuali leper for roti jala...yeah, jalan, memang boleh masak, he he...tapi kalau dalam kuantiti yang banyak, uihhh, jenuhla nak menjala sorang sorang.

Ehhhh, okay lah, panjangnya....Selamat hari raya semua, Maaf Zahir Batin.








No comments:

Post a Comment