Wednesday, April 6, 2016

Tentang Karipap dan hari ini, 6 April 2016

Assalamualaikum.

Hari ini 6 April 2016.

Saya bangun pagi dan goreng karipap. Percaya atau tidak, semalam, dengan gigihnya saya telah menyediakan karipap supaya senang untuk digoreng pada pagi ini. Masa keseluruhan untuk saya buat karipap itu, adalah dekat 1 jam 30 minit kut, dan itu adalah consider sangat lama buat saya yang selalu masak benda-benda simple aja. 

Masa untuk menyediakan adunan tepung dan inti karipap tidak sampai pun 30 minit, tapiii, nak membuat sebiji-sebiji karipap tu adalah bahagian yang stress sikit. Tapi kira okay lah juga sebab saya bawa depan tv kan...so, it was rather ok.

And kali ini proses untuk buat sebiji-sebiji karipap itu adalah lebih senang sebab saya sudah ada roller dan acuan karipap tu...hmmmm, 90% lebih mudah. Sepanjang waktu saya buat karipap itu, saya asyik la berfikir macam mana susahnya orang-orang yang buat karipap untuk dijual tu. Penat. Betul. Saya nak buat 25 biji karipap pun rasa sudah cukup penat. Tapi, mungkin salah saya juga kut sebab saya baru habis melakukan kayuhan sejauh 13 km dan terus buat karipap. Dengan panasnya, dengan penatnya, itu yang terlebih stress tu.

Komen suami mengenai karipap saya kali ini adalah  : "Memang sangat improve kalau dibandingkan dengan kali pertama dahulu. Tapi, lain kali Cikbib buat lah inti lain pulak, janganlah asyik guna sardin aja....". Saya guna sardin sebab itu sahajalah yang ada di dapur saya..he he he.

Dan pagi ini, sewaktu di dalam perjalanan ke ofis, kami sempat mendengar DMFK yang menjadi jemputan di Sinar FM.

Antara yang telah di katakan oleh DMFK adalah antara perbezaan antara orang-orang yang tidak bijak, biasa-biasa dan bijak adalah :

i  ) Orang yang tidak bijak selalu membicarakan mengenai sesuatu yang lebih negatif seperti mengutuk orang lain

ii) Orang yang biasa-biasa akan memperkatakan/melaporkan  mengenai apa yang berlaku

iii) Orang yang bijak akan memperkatakan tentang isu

Hmmm...anda tergolong di kalangan orang yang mana? Saya, kalau saya tengok balik post-post saya di blog ini, banyak kepada melaporkan tentang kehidupan saya...kadang-kadang ada jugak mengutuk orang dan kadang-kadanggggg ada juga memperkatakan tentang isu. Senang aja nak membuat keputusan mengenai diri saya ni.

Okaylah...itu sahaja untuk permulaan hari ini...selamat bekerja you alls




No comments:

Post a Comment