Monday, July 6, 2015

Rasa Nak Termuntah

Assalamualaikum.

Kami tengah menonton cerita M.A.I.D. ni. Saya mungkin telah termiss beberapa episod sebelum ini kut sebab bila saya tengok episod hari ni, mereka dah berbaik-baik dan ber "abang" ber "sayang" already. 

Aish...langsung saya dah tak berapa suka cerita ni sebab saya malu sikit-sikit bila tengok pasangan yang terlalu meluahkan rasa cinta mereka...ekekekeek...so old fashion of me laaaa, what to do, I am a macho girl, remember? I cannot cintan cintun too much!

Dan tahu tak, hari ini, saya dan hubby asyik la menggunakan perkataan "rasa nak muntah". Kami berdua ni ada masalah jemu nak makan. Rasa jemuuu dengan masakan saya lah kut. 

Tentang nak masak ni, kadang-kadang ada konflik juga, Kadang-kadang saya teringin aja nak masak benda-benda yang lain daripada biasa saya masak seperti gulai masam ke (yang macam asam rebus/singgang tu), asam pedas ke..anything without santan atau yang bertumis kan. Tapi hubby sangat skeptikal, dia maintain nak makan lauk yang sama aja and really, saya sampai tak lalu nak makan. 

Menu hubby waktu bulan posa ni adalah pusing-pusing gulai lemak cili padi (ikan ke, udang ke, kentang ke), sardin dan tumis ikan/ikan bilis/dll dan sardin. 3 menu tu la yang di pusing pusing dan saya dah macam tak larat nak tengok makanan tu.

Tapiii...bagus juga kan bila saya jadi kurang berselera sikit sebab perkara itu memang jarang jarangggg berlaku. Selera saya selalunya adalah sebesar badan saya...hiks...mungkin sepatutnya saya bersyukur sebab ada lah juga perasaan tak lalu nak makan tu. 

Anyway, esok saya ada jemputan untuk makan di luar. Hubby pulak, lepas buka posa tadi sudah demand untuk saya buat sambal tumis ikan bilis untuk dia berbuka seorang esok. Dia minta saya masak esok pagi lepas makan soq. Biaq betul, lepas soq tu kan mata saya asyik nak tutup aja. Saya decided untuk masak terus sambal tu lepas solat Maghrib tadi, sudah siap pun, lega rasanya.

Ehh...ok lah...itu sahajalah dulu. Saya rasa, kalau rasa jemu dengan makanan ni boleh kekal sampai selepas puasa, boleh la saya jadi kurus sikit kan? Insyaa allah...doa bulan posa kan makbul. 

Ya Allah, kuruskanlah aku, dapat lah aku mencapai berat badan ideal dalam masa terdekat ini dan kekal lah aku sebegitu, janganlah aku gemuk balik...aaaamiiin. (Min, hang tolong doakan aku ye!)

okayyy, bubaiiii



No comments:

Post a Comment