Saturday, July 11, 2015

Ujub?

Assalamualaikum.

Hari ini hari Sabtu. Hari yang saya nanti nantikan sebab boleh tidur panjang selepas subuh. Tetapi sekarang ini adalah selepas subuh dan saya sedang mengadap laptop...as alwiz

Dan kalau anda semua masih ingat, sepatutnya hari ini adalah hari di mana menteri saya sepatutnya datang. Kalu dia datang, soheh saya tidak boleh bersenang lenang sekarang...syukurnya lawatan ini di tangguhkann.

Mungkin ramai yang merasakan pastinya saya macam excited giler sebab akan balik kg. Tapi kan, to tell the truth, saya pun tak pasti tentang apa yang saya rasa. Saya tak de la rasa happy sangat walaupun saya rinduuu Semenanjung di mana sanak saudara dan kawan-kawan berada. Cuma satu perkara yang saya pasti sekarang adalah, saya happy sebab dapat cuti lama, walaupun mungkin saya tidak buat apa-apa pun waktu cuti nih kecuali spend masa dengan Tokbomo dan keluarga...semoga semuanya berjalan dengan baik.

Tapi pagi tadi saya, sebelum subuh, saya telah melakukan satu aktiviti yang mungkin akan menjadi aktiviti utama saya sepanjang cuti panjang ini. Aktiviti yang saya maksudkan adalah, membaca blog sindri. In fact, sewaktu hubby memeriksa apa yang saya buat sebab macam melambat-lambatkan solat pulak kan dan dia nampak saya baca blog saya sindri, terus dia cakap macam ni "Ha, baca blog sindri, ujub lah cikbib ni".

Tu diaaaa, dia panggil saya ujub...mari kita share makna ujub...mai saya google sat :

Ujub adalah sikap mengagumi diri sendiri, yaitu ketika kita merasa memiliki kelebihan tertentu yang tidak dimiliki orang lain. Imam al-Ghazali pernah berkata "Perasaan ujub adalah kecintaan seseorang pada suatu karunia dan merasa memilikinya sendiri, tanpa mengembalikan keutamaannya kepada Allah".

Ya Allah, ujubkan saya? Saya tahu Tokbomo bergurau sahaja pagi tadi, tapi saya rasa, ada eloknya saya lihat balik diri saya yang macho ini untuk memastikan sama ada memang ada sifat ujub. Mungkin sebagai manusia biasa, ada juge sekelumit perasaan itu kadang kala, tapi kita mesti ada ilmu supaya jika tiba-tiba datang perasaan di mana kita rasa kita aja yang betul, kita boleh check balik, beristighfar dan cuba baiki, insyaa allah.

Mari tengok balik kenapa saya suka baca blog saya sendiri....

1) sebab ianya menceritakan kisah hidup saya, macam diari kehidupan

2) mengingatkan kan saya kepada sesuatu perkara yang saya sepatutnya lakukan, tapi sudah terlupa

3) saya seronok/terhibur baca blog sendiri and I cannot explain why. Orang lain mungkin merasakan yang cara saya menulis tidak lah sebagus mana, tapi saya tidak kisah pun. Saya sendiri ada baca blog orang lain dan saya tidak rasa cara mereka menulis sesuai untuk saya and I know I have no rights tell them how to write. Ini kut yang ada ujub sikit-sikit sebab I just loveee the way I write.

4) Mungkin saya suka baca blog saya sebab bila saya menulis, saya cuba menjadi positif, menulis tentang perkara yang positif dan sekiranya ada perkara yang negatif, saya tetap berusaha mengolah secara positif, ataupun dengan cara yang lebih ringan/kelakar...mungkin sebab inilah kut kenapa saya terhibur sangat baca blog sindri, yup, sebab semua rencah blog ini adalah menurut citarasa saya sendiri kan

Hmmm...mungkin ada seribu satu sebab lain kenapa saya suka baca blog ini, tapi saya sudah malas nak fikir sekarang ni, mata mengantuk sudaaaa

Dannn....setelah anda baca sebab-sebab kenapa saya suka baca blog saya ni, adakah anda rasa saya ujub? Tokbomo...what say you?




No comments:

Post a Comment