Thursday, July 9, 2015

Cuaca di KK

Semalam, hujan telah turun dengan lebatnya di KK sehingga saya terbangun dalam jam 1.30 pagi.

Dalam jam 2.30 pagi pulak, saya terbangun lagi sekali sebab ada bunyi guruh yang sangat kuat. Rasa bergegar-gegar bunyinye sehingga saya terbangun, panik dan sampai terfikir macam ni "mak, another earthquake ke?" . Saya terus kejutkan Tokbomo, dia terus jaga dan terus dengar serta rasa getaran guruh tu, tapi bila habis, dia selamba aja tidur balik.

Dan pagi tadi, dalam jam 6.50, hujan turun balik dengan lebatnya. Bila hujan lebat ni, kita doakanlah semoga keadaan di Kundasang stabil, tiada tanah runtuh. Semoga allah pelihara mereka.

Cuaca di Sabah ni lain sikit kut daripada Shah Alam. Saya tidak pasti pulak kenapa, tetapi salah satu sebab mungkin berpunca daripada kedudukannya yang berdekatan dengan laut. Di sini, sekiranya hari mahu hujan, angin akan bertiup kuat, sampai bergegar-gegar atap rumah. Baru-baru ni, pada hari Sabtu, angin telah menyebabkan tong-tong sampah di kawasan kita orang di terbangkan ke seberang jalan. Bila habis hujan, semua orang pergi keluar mencari tong sampah masing-masing.

Lagi satu, hujan yang turun, macam tidak sampai aja ke tanah sampai saya rasa geram. Saya nak la hujan tu turun dan membasuh dan melembabkan bumi kan. Hujan di sini macam lalu sahaja sebab di tiup angin. Oleh sebab itu, keadaan hujan lebat macam semalam, boleh lah saya kategorikan sebagai "sangat-sangat jarang berlaku". Pastinya saya suka hujan, bersyukur juga sebab hujan turun, tetapi, angin dan guruh yang mengiringi hujan itu, agak menakutkan.

Beberapa hari ke belakangan ini, cuaca juga adalah mendung berpanjangan (seakan ada jerebu). Keadaan agak gelap dan penglihatan juga tidak jauh. Gunung Kinabalu juga sudah lama tidak kelihatan. Tapi saya okay dengan cuaca ini sebab kurang panas.

Well, itu lah sahaja laporan mengenai cuaca di KK. Saya sudah mengira hari untuk balik sekarang ni you allsss...

okay bubaiii

No comments:

Post a Comment