Wednesday, March 4, 2015

Kira, Jangan Tak Kira

Semalam, saya telah beli nasi lemak untuk breakfast. Saya makan dengan seorang rakan ini yang sedang makan roti dengan telur. Dia tengah diet dan sering mengira jumlah kalori di dalam setiap makanan yang diambil.

Saya pun tanya dia macam ni "berapa kalori nasi lemak ni?"

Dia jawab "700".

Saya tanya lagi sekali "Roti tu pulak, berapa kalori?"

Dia jawab "70"

And I was like "mak, banyaknya kalori yang aku amik ni"

Haih, tiba-tiba saya seperti terjaga dari tidur...makkk, banyak nye saya makan selama ini, banyak nye calorie intake saya, no wonderlah saya tak loose weight.

Menurut kawan saya tu, untuk menghilangkan berat badan, kita perlu mengambil kurang daripada 1,000 kalori makanan setiap hari. Laaaa....patutla selama ini saya gagal untuk mengurangkan berat badan saya, ye lah, se tengok saya makan macam mana selama ni :

Pagi : nasi lemak dengan kuih melayu 2 ketul (saya check kat website lain, nasi lemak dalam 450 kalori aja, dengan dua kuih melayu tu dalam tambahan 250 kalori, jadi, jumlahnya adalah 700 kalori)

tengahari : nasi lagi (dalam 700 kalori kut)

malam : nasi lagi (dalam 700 kalori lagi)

Dengan air manis nye, buah nye, titbits in between nya...bukannya less than 1,000 kalori yang saya amik, tapi, lebih 2,000 kalori adalah....mak aih, awatlah bila dah tua ni baru sedar.

Itu belum lagi makan nasi bertambah-tambah tuh...haih, sedarlah wahai manusia.....ekekekeke

Anyway, it's better late than never lah kan, walaupun lemak yang ada itu memang sudah semacam lemak tepu, saya tetap kena berusaha...ekekekek....

semoga ilmu baru ni akan memberi manfaat buat saya. Aamiin


No comments:

Post a Comment