Friday, November 14, 2014

Hong Kong 2014 - Day One

Alhamdulillah, baru-baru ni saya telah diberi rezeki untuk pergi menghadiri "management course" di Hong Kong. Sebab dapat bilik free, hubby pun ikut. Tapi dia kena bersedialah untuk buat aktiviti sendiri sewaktu saya menghadiri course kan.

Anyway, we started the day early on 2nd November, Sunday. Bangun subuh, mandi, solat and by 6.00 o'clock, the taxi  arrived.  Kat KLIA, kami checked in dan terus masuk...

Kami punye platform, ehh, gate, memerlukan kami naik satellite train ni...

Sampai kat sana, kami g toilet dan breakfast dulu. Light aja pun sebab dalam fligt ada food kan


kat bilik menunggu. They have given us the immigration while we were waiting and we decided to complete the form right away. Lega saya sebab kalau di dalam flight, kan susah nak isi, goyang goyang lagi. Somehow, kerja isi borang ni selalunya adalah tugas saya...aish...ni pun dua orang, kalau mak ikut, kena isi 3 form...belum ada 6 org anak lagi kan, hiksss

tangkap gambo sebelum berlepas...lepas tu, kami dah tak tangkap gambo dah. 

Sampai Hong Kong dalam pukul 1 tengahari. Hong Kong adalah berjerebu. Tak nampak sunlight pun. Waktu ni kami tengah tunggu kereta untuk ke Hotel

Ini nombor bilik kami.

Lepas checked ini, kami berkumpul di lobi dan bincang nak ke mana

Saya cadangkan ke The Peak sebab saya dah buat some research macam mana nak pergi ke situ. 


Kami pun bermula dengan berjalan ke MTR station yang tidak sampai 5 minit perjalanan daripada Hotel kami


Nama stesen adalah seperti di atas, Stesen ini menjadi stesen utama kami sepanjang kami tinggal di Hong Kong

Tapi kan, apa yang dirancang tidak lah menjadi. Tiba tiba, instead of naik tram, kami telah naik bas untuk ke The Peak...heeeeee


Saya dan Shuk

Ija dan Siti

Tapi okay juga naik bas sebab kalau naik tram, kena beratur panjang

sampai atas, sesi bergambar

pemandangan tak clear sebab jerebu manyak


Kami jalan sampai kat atas tu...ada taman kat atas tuh, tapi tak tangkap gambar pulak.

view

lagi view


nama tempat ni

dalam perjalanan balik

lepas tu naik tower yang ada...mahei gak kena bayo, nasib tak habis ticket octopus kami

Shuk suruh tangkap gambo dia dengan Jacky Chan

Budak budak tu berselfie

Shuk ni kan, saya geram aja, asyik tengok phone dan tak dengar apa orang cakap dengan dia

Ija dengan Siti lagi


saya pulak dengan Ija


Saya dengan Shuk...angin kuat waktu ni

Sekejap aja pun...lepas tu, kami beratur untuk balik naik tram


nampak tak minah salleh kat belakang tu? bila dia tengok kami tangkap gambar, dia volunteer untuk tangkap gambar  kita orang

mula mula dia tangkap gambar ini, dia kata kita orang tak smiling enough. Dia suruh kita smile sampai nampak gigi

and the result...ha ha ha

keaadaan station tram sewaktu tram tu baru nak sampai

dalam tram. Tak la penuh sangat...waktu saya naik tram ni pada tahun 2011, penuh tahap gaban tram ni, hazabb

happy and tired faces...kaki dah sakit sikit waktu ni rasanya

Setelah sampai di Tsim Sha Tsui balik, kami telah berpecah. Budak budak yang dua orang tu dah penat, kaki dah tak larat nak jalan lagi. Saya dengan Shuk telah proceed ke Nathan Road untuk cari makanan. Lepas tu kami ke Harbour City, tempat yang serba mahal dan tidak relevant dengan kami sebenarnya 


di tangga harbour city, sebelum ke tepi laut 

yes,,,inilah Hong Kong di waktu malam





Lepas tu, kami nak berjalan balik kononnya, tapi kaki dah tak larat...so, kami naik taksi lah...ha ha ha. Balik, mandi air panas tu, lega la sikit kaki yang sakit tu. Lepas tu kami tidurrr...alhamdulillah, sebab penat, kami tak de masalah untuk lena walaupun berada di tempat baru.



No comments:

Post a Comment