Tuesday, July 26, 2011

Jimat

Hari ni saya dikejutkan dengan bil elektrik sebanyak RM55...haaaa, terkejut besar. Tahu kenapa? Sebab selalunya bil letrik saya hanyalah dalam lingkungan RM30 sahaja and the increment was almost a 100 percent increment.

I wonder whether the increment was as per announced by the government recently? If that is really the case, kasihannya mereka yang berpendapatan lebih rendah, bil letrik naik, harga minyak naik, harga kicap pun sekarang sudah lebih dari RM4. Mencabar sungguh kehidupan sekarang.

Perkara ini pernah dibincangkan di dalam sinar pagi (stesen radio). I remember this one gentleman was proudly saying that Malaysian citizen should stop expecting the government to subsidize the prize of oil, sugar etc. In his opinion, Malaysian should be independent and stop begging from the government.

Hmmm, rakyat yang kurang berpendapatan seperti kita ni tidak sepatutnya di beri subsidi? Tapi macam mana pula dengan syarikat besar yang memohon pelbagai insentif/pengecualian cukai? Rasanya, lagi besar syarikat, lagi besar jumlah subsidi yang mereka minta? hmmm...is that consider begging juga? Cuma namanya insentif, bukan subsidi.

Kalau rakyat miskin yang meminta pertolongan, sekiranya diberi RM300 sebulan pun mereka sudah cukup gembira dan mencukupi.

Hmmm, tak pe lah, siapalah kita kan, rakyat marhain je, kerja dengan kerajaan dan contribute sedikit untuk perbelanjaan negara dengan cukai yang dibayar tuh...

haaa, sebenarnya saya nak tulis yang.... oleh kerana sebab-sebab di atas, saya bercadang untuk mengurangkan perbelanjaan untuk hari raya tahun ni...saya mahu berjimat!

No comments:

Post a Comment