Sunday, April 8, 2018

Gang Kulim dan Ipoh Datang KK (KIDKK) - Day 4 (KUDAT)

Day 4 KIDKK di Sabah.

Hari yang ini saya bangun awal, solat dan terus masak. Saya masak cokodok (terlebih tepung pulak) dan mee goreng. Okay lah kan, untuk lapik perut sebelum ke Tip of Borneo, Kudat.

Saya masak dan selesai hidang semua dalam jam 7.30 pagi dan pada masa itu KIDKK sudah mula selesai bersiap dan turun untuk sarapan. 

Saya pula pada jam 7.30 pagi telah naik ke atas untuk mandi dan bersiap. Saya turun dalam jam 8.00 pagi dan tayar kami bergolek ke Kudat dalam jam 8.15 pagi.

Perjalanan ke Kudat mengambil masa 3 jam dan cuaca adalah tidak menentu di sepanjang perjalanan di mana di kebanyakan tempat hujan turun dan kami kesejukan di dalam kereta. 

Mungkin kerana keletihan kerana baru balik dari Kundasang semalam, penumpang kereta kami banyak menghabiskan masa dengan tidur. 

Kami sampai di KIDKK dalam jam 12.00 tengahari.


Oleh kerana jalan ke tip of Borneo telah ditutup, emak mertua saya terpaksa berjalan pelan-pelan. Semua orang bersedia pakai topi sebab memang panas pun.

Kakak/adik ipar saya yang memberi sokongan moral untuk emak mertua saya terus berjalan


Turun ke bawah. Walau bagaimanapun, sebab air pasang, mereka tidak ke "tip" betul-betul


Paknjang with Ikmal and Yon. Rasanya yang lain tidak turun ke sini. Saya melihat dari jauh sahaja kerana saya menemankan emak mertua saya di atas.

Saya tangkap gambar mereka dari atas


Group photo of KIDKK tanpa emak mertua yang tinggal di atas bersama saya.


Signage ini baru buat sebab dulu tiada.


Tuan Tanah


Shuk dan Ida. Gambar ini ditangkap sewaktu kami memulakan perjalanan pulang ke kereta. Emak mertua saya memang penat sungguh hari ini, dengan panasnya, dengan kena berjalan jauhnya. Tapi saya respect emak mertua saya sebab tiada satu keluhan pun keluar daripada mulut beliau...

Cuaca di sepanjang perjalanan balik adalah juga sedikit sejuk. Kami singgah di Kota Belud untuk makan dan seterusnya solat di Masjid Kota Belud.
Menu kami di Kota Belud adalah nasi ayam, nasi goreng kampung dan Paknjang order nasi pakprik. Kami juga order goreng pisang.

Saya sedikit sedih melihat keadaan bilik air di Masjid Kota Belud. Keadaannya adalah seperti keadaan tandas zaman 70 an tanpa kemudahan asas dan kurang bersih. Saya doakan semoga AJK masjid dapat memperbaiki keadaan supaya kebersihan tandas masjid lebih menggambarkan kebersihan dan kesucian Islam. Insyaa allah.

Selepas itu, kami meneruskan perjalanan. Saya dan Shuk singgah untuk solat Maghrib/Isyak di Masjid Bandaraya Likas dan meneruskan perjalanan selepas itu.

MIL saya sudah tersangat letih apabila sampai di rumah, beliau telah mandi dan terus tidur. Saya pun sama, mandi dan terus tidur. 

Walau bagaimanapun, saya telah di maklumkan bahawa KIDKK telah turun semula pada malamnya dan mereka laparrrr dan makan maggi. Alhamdulillah kami memang telah sediakan bekalan maggi, biskut dan lain-lain sekiranya mereka lapar...kih kih kih.

Mereka tetap tidur lewat, dalam jam 12.00 malam . Too late for Sabahan tu...

No comments:

Post a Comment