Tuesday, November 6, 2012

Roti Marie

Rasa macam nak menulis, tapi seperti biasa, saya tak pasti apa yang nak ditulis.

Saya tengah makan roti marie...heeee...orang Perak panggil biskut tu, roti, jadi, roti marie tu sebenarnya adalah biskut marie.

Orang Perak juga panggil gula-gula to cokelat. Jadi, kalau mak saya cakap nak cokelat hacks, maksudnya dia nak gula gula hacks lah...jadi, jangan terkejut.

Mak saya juga panggil IC dia passport, ha ha...mak saya juga panggil pasar tu, market, tapi sebutannya adalah M A R K E T lah, macam ejaan Melayu.

Bila balik kampung, emak saya selalunya ada stock 'roti kepala lutut'...ha ha ha...tahu tak apa menda nya tu?...haaaa....alah, roti/biskut yang besar besar tu. kalau nak makan, kena rendam dalam air teh dulu ke...walaaa...sedap dan kenyang.

Dulu dulu, kami boleh beli biskut marie ni dari kedai runcit dengan harga 2 kupang (20 sen la tu). Kadang-kadang, kami adik beradik pergi beli dan makan ramai-ramai.

Kami juga suka makan atas pokok rambutan. Hmmm, kami dulu mana ada peluang nak pergi tepi laut ke, tepi sungai ke, so, kami kenalah cari hiburan sendiri. Berkelah atas pokok, pergi rebus/bakar jagung kat belakang rumah. Main slide kat bukit belakang rumah dan macam-macam lagi.

Abang saya yang sorang ni, suka memancing. Tapi dia berlagak, tak nak bawak kakak/adik dia sama, sebab yang lain semua perempuan kan. He he...tapi ntah lah sebab apa, satu hari tu, abang saya telah bersetuju membawa saya memancing. Perasaan saya waktu tu? ntah laaa, tapi saya seram juga kut tengok lombong yang macam dalam tu, haaa, mula la fikiran pergi ke mana mana, what if saya jatuh dalam lombong tu...haaa, sape nak selamatkan.

Tapi yang paling tak laratnya adalah bila ada pacat di celah jari jari kaki saya. Adoiii, sebenarnya saya takut sangat, rasa nak menangis...tapi sebab takut dengan abang saya tu, saya pun tarik la pacat tu, tapi tak boleh juga sebab pacat tu melekat.

Hmmm....saya memang anak bongsu, tapi saya rasa saya tak dimanjakan langsung la. Abang saya yang sorang lagi tu, lagi la, dia asyik cakap, 'Abang lebih suka orang jahat dari orang yang mengada-ngada'...haaaa....bayang kan kesan kata kata tu ke atas seorang budak yang berumur 6 tahun...normal la kan budak 6 tahun mengada ngada sikit, manja sikit...kesan nya...sampai sekarang saya kejam dengan orang lain juga...miahaaaahhh...ye mari salahkan orang lain.

Hmmm...itu dia, sesi merapu saya untuk malam ini..chow la dulu, ngantuk dah niii






No comments:

Post a Comment