Sunday, April 10, 2011

hidup ini...

saya sedang sakit telinga..telinga saya sakit sampai berdenyut-denyut selama tiga malam, malam tadi, tak larat, saya berdoa banyak-banyak, Ya Allah, tolonglah sembuhkan penyakit telinga saya ni. Tolonglah hentikan kesakitan ini...tolong. Di samping itu, terfikir, ini baru sakit telinga ni, belum kanser lagi...nauzubillah. Tapi asasnya, baru sangat sedikit nikmat yang Allah ambil dari saya iaitu kesihatan telinga, terus saya rasa tidak bermaya, tidak bersemangat! Semua fail yang saya bawa balik, tidak bersentuh...betapa lemahnya saya ni.

Yang peliknya, suami juga menghadapi sedikit masalah (atau masaalah?). Tidak tahu mengapa, tetapi jari telunjuknya bengkak. Selalunya, sekiranya ada masalah, seperti bisul, jerawat dll, yang berada di tempat strategik seperti mata, telinga, hujung jari, kesakitannya berganda, dan oleh kerana itu, saya rasa saya faham betapa sakitnya jari suami saya. Dia pun bad mood juga...so, rumah yang di huni hanya oleh dua orang yang sedang bad mood.

Apa yang akan jadi bila anda bad mood? Ye, senang marah...semalam, tak semena-mena, nada suara suami naik sedikit...dan saya, yang tidak biasa dengan nada suara itu telah bertindak balas...ha ha ha, jadi berlakulah keadaan tidak bertegur sapa sekarang ini...bila ianya akan berakhir? tungguuuu

********************************************************************************

Let's review what happened last week ye. Saya mahu bercerita tentang lawatan saya ke sebuah kilang di Banting. Kilang ini adalah sebuah kilang yang sangat besar dan satu-satunya pengeluar 'HRSC' di Malaysia pada masa sekarang. What significant about this factory is that there an Electric Arc Furnace installed to produce steel and the first time I set my eyes on the furnace I was like..owww...it's likeeee...hell??? really..

The temperature in the furnace is 1,800 degree..imagine that. The factory was full with black dust and all of us was like getting a free sauna there..ha ha...I was also informed that their electric bill is like more than 1 mill per day..and the furnace must work everyday because just to reheat it all over again will cost them even more. Luckily they recycle the water consumed to cool the ready made steel, if not, they may have to spend the same amount of money for water bill.

*********************************************************************************
Next week, my schedule is as usual, full. There will be factory visits on Monday and Tuesday. I will be in Terengganu on Wednesday and Thursday to visit another mill. On Friday, there will be JPCs meeting, one whole day..I need lots and lots of jamu I think.

*********************************************************************************

Hey, I have finally updated the cosmetic part of my blog. Love it? ha ha. I have just found out the number of visitors also, 2 ribu lebih je...ha ha ha...tak pe, slowly...

3 comments:

  1. oooo ... ngumpat yer dalam blog...anyway, jari masih sakit..

    ReplyDelete
  2. Cikbib...get well soon ya! :) Always pray for u.

    ReplyDelete
  3. sabar cik bib...sakit itu penghapus dosa...get well soon!

    ReplyDelete