Sunday, April 5, 2020

Throwback : Selamat Tinggal KK ( Julai 2019)

Assalamualaikum Semua,

Semoga semuanya selesa di rumah bersama keluarga masing-masing. Hari ini, saya telah menukar lokasi saya bekerja daripada meja makan di dapur, kepada meja di ruang makan. Semenjak kami ubah suai rumah, kami dapati kami mempunyai lebih pilihan lokasi untuk meluangkan masa, alhamdulillah. Saya letak satu gambar ye...

Selalunya berselerak juga, tapi sebab nak ambil gambar, saya kemaskanlah sikit kan..hiksss

Hari ini 5 April 2020, dan saya akan membuat "throwback" mengenai perpindahan saya ke Semenanjung yang berlaku pada 6 Julai 2019 (Sabtu, genap 9 bulan). Sebenarnya terlalu banyak perkara yang berlaku pada sepanjang minggu terakhir saya di KK (1 - 6 Julai) dan saya harap saya dapat menyimpan memori tersebut dengan baik di blog ini.

Pengarah Baru yang akan menggantikan saya di Sabah telah mula bertugas pada 1 Julai 2019 dan saya memang sudah membuat perancangan supaya akan ada penyerahan tugas juga sedikit "latihan sambil bekerja" dalam minggu terakhir itu. Pada sepanjang minggu terakhir itu, kebanyakan kerja memang sudah saya serahkan kepada pengarah baru, dan saya juga telah merancang untuk mengadakan Majlis Networking untuk memperkenalkan pengarah baru dengan mereka yang berkenaan di Sabah. 

Majlis telah di adakan pada hari Selasa, 2 Julai 2019. Oleh kerana tarikh tersebut masih di bulan Syawal, maka konsep Aidil Fitri telah kami serapkan. Ehh, Majlis ini juga macam farewell untuk saya sebab saya telah menerima hadiah farewell saya ...

Haa, ini hadiah farewell saya yang di lukis oleh anak kepada Asmah. Mereka tahu yang saya sangat suka sunset...jadi mereka hadiahkan gambar ini...I was touched (still do).

Selain daripada itu, saya juga telah menerima hadiah ini daripada Dayang. Dayang adalah pembantu saya yang sangat berpengalaman di Sabah. Kehadiran beliau telah memudahkan banyak urusan kerja saya di Sabah, terima kasih Dayang.

Group photo...saya dapati gambar saya waktu jamuan ni semuanya sedih...ha ha ha....langsung saya kurang berminat nak meletakkan gambar-gambar tersebut. But I guess it reflects the truth lah kan, I was sad sebab abg hatta baru meninggal dan kena balik KL pulak.

Setting tempat makan. Memori saya mengenai menu yang disediakan memang sudah hilang, kalau tidak silap, saya belanja sate kut...

Tapi saya ingat yang suami saya telah buat surprise dan menyediakan rojak ini, and my colleagues love it

Ramai kawan-kawan saya daripada industri yang telah datang bertujuan untuk berjumpa dengan pengarah baru...terima kasih semua.

Dengan rakan-rakan daripada Syarikat Yanmar

Bersama-sama rakan-rakan daripada Hotel/Association/KKIP/POIC dll

Ini pulak gang supporting staff daripada MITI, SMECorp dan MATRADE, mereka juga banyak membantu memudahkan urusan saya di KK...tq guys.

I consider the networking session as a success. The turnout was good, food was nice/enough and Wong was able to meet the industry players in Sabah. My team has done a good job in arranging the whole thing as always, I was blessed.

The next day, 3 July 2019, the mover came to help me pack my things. 

When we first moved to KK in 2015, our moving process took only half a day and the amount of stuff that we brought was not that much. With that idea in our mind, we were so confident that the process to pack our things in KK would be the same. 

However, the situation was totally different and apparently we have bought and collected so many things during our more than 4 years stay in KK. 

It took us a almost 12 hours to pack our things and one lorry was not enough that the company had to call for additional transport...hah...

Lori syarikat, they have done a good job. Tengok gambar rumah tu, rasa rindu pulak...

Rindu juga dengan laman di belakang rumah saya, dengan pokok pandan yang kakak saya tanamkan ini...

Rumah berselerak waktu ni. Azah dengan anak-anak siap datang tolong. Kalau tanya saya, Azah ini adalah individu yang sangat penting dalam memastikan Ofis Sabah teratur. Tanpa dia, ofis kami pasti berterabur.

Gambar kotak-kotak kami. Jumlah kotak adalah 86...pengsan 

Anyway, semuanya selesai dalam jam 9.00 malam dan kami terus ke hotel untuk check in. Oleh kerana kereta kami juga telah diambil oleh mover untuk di hantar ke Semenanjung, Alimi dan Azah telah menghantar kami ke hotel. Terima kasih banyak-banyak Alimi dan Azah.

By the time we reached the hotel, we were already so tired and hungry. Kami mengambil keputusan untuk order makanan daripada bilik, dan selepas mandi dan solat, kami terus tidur.

Menu makanan yang kami pesan dari bilik, kalau tak silap, menunya adalah nasi dengan sup ekor. Kami kongsi saja, seperti biasa.

The next day, saya kerja seperti biasa tetapi saya tidak berapa ingat apa yang buat tapi mesti lebih kepada mengemas-ngemas dan tangkap gambar sebab bila saya scroll, ada gambar...

Depan bilik saya...I love this room

Saya ambil gambar Wong dengan Dayang melihat schedule kerja untuk bulan Julai. Waktu tu Wong risau, tapi saya rasa sekarang ini dia sudah semakin "adapt"...

Kenangan saya dengan Tuan Pengarah Baru

Dgn Asmah. Asmah ni bersihkan bilik saya, basuhkan cawan saya, belikan saya goreng pisang, buatkan saya air, jahitkan baju saya yang retas atau koyak dan dia juga akan basuh telekung saya sehingga telekung saya sentiasa wangi...semoga allah permudahkan semua urusan Asmah dan keluarga, di dunia dan akhirat.

Bila balik ke hotel selepas kerja, kami sempat juga "playing tourist" sebab kami tinggal di Le Meridien.

Haaa...tak pernah di buat ambil gambar di sini kan...

nak capture gambar hotel di belakang tu

Of course kami tunggu sunset

I miss this moment

After sunset...

Kami juga sempat ke sini sebab kami berjalan kaki. Kalau naik kereta, memang kami tak pergi sebab susah nak cari parking

Kami minum ini...

dan makan ini...saya perasan waktu di KK kami selalu betul makan nasi kerabu.

Dan hari akhir bekerja adalah pada hari Jumaat, 5 Julai 2020.

Saya tidak ingat kenapa kami pergi ke MIT (Ministry of Investment and Trade, Sabah) tapi kami telah terserempak dengan Menteri MIT.  Bagusss, boleh lah saya memperkenalkan Wong kepada team MIT Sabah.

Bergambar di tempat saya yang telah 90% kosong dan bakal diserahkan kepada Pengarah Baru.

Akhirnya, saya punch out buat kali terakhir.


6 Julai 2019 akhirnya sampai..

Kami bangun pagi dan pergi breakfast. Staff hotel yang memang kenal kami siap wish kami goodbye lagi.

Lepas tu kami balik ke hotel dan sambung berkemas.

Ini luggage kami...jenuh menyumbat barang ke dalam beg.

Shuk menung sementara menunggu saya bersiap

Pemandangan daripada bilik kami (arah ke kiri)

Yang ini pula pemandangan ke arah kanan 

Lepas itu kami check out. Gambar ini di ambil sewaktu kami menunggu Safri datang ambil kami, nampak beno sedihnya kan.

Alhamdulillah, semua orang berkesempatan untuk datang mengucapkan selamat jalan untuk saya kecuali ZMY.

Ini adalah keluarga saya sepanjang saya di Sabah. Saya bersyukur sebab dapat team yang bagus, terima kasih kepada mereka.

 
Final goodbye. Sedih sebenonya, tapi alhamdulillah saya menangis sikittttttt aja.

Kami dapat masuk lounge business class kali ini tapi sebab Shuk sedih, dia duduk aja dan tak larat nak buat apa.

Saya sempat juga amik makanan dan air sikit, orang kuat makan memang macam tu, walaupun sedih, nampak aja makanan, terus on.

Kami mengerjakan solat dan selepas itu kami naik kapal terbang.
 
Ehh, dua-dua pakai pink...baru perasan

Ini menu makanan saya

Ini makanan suami saya.

Maka dengan itu, berakhirlah fasa kehidupan kami di Kota Kinabalu Sabah.  Berakhirlah kehidupan tanpa traffic jam kami.

Banyak kenangan manis kami di Kota Kinabalu, alhamdulillah. Terima kasih Dayang, ZMY, Azah dan Saf. Anda semua adalah rakan pejabat juga keluarga buat saya sepanjang saya di sana. Panjang umur, kita jumpa lagi insyaa allah.

Sebelum saya menutup post ini, saya selitkan gambar saya yang paling menarik....


Jumpa lagi di post yang akan datang guys...

No comments:

Post a Comment