Sunday, January 6, 2019

Goodbye 2018

Assalamualaikum.

Hari ini 6 Januari 2019 dan facebook telah remind kami tentang apa yang berlaku pada tarikh yang sama tahun lepas. Yup, pada hari ini di tahun 2018, kami beramai-ramai telah berarak di hari pernikahan Adli dan Adila di Melaka. Alhamdulillah, sudah setahun mereka kahwin dan bakal menerima anak dalam tahun ini.

Sudah 6 hari kita di tahun 2019 dan rasanya masih tidak terlalu lambat untuk saya mengucapkan selamat tahun baru, juga selamat jalan 2018. Please be kind 2019. Saya mengharapkan 2019 juga tahun-tahun seterusnya sebagai satu tahun yang membahagiakan buat saya, keluarga, rakan2 juga para pembaca semua. 

Sebelum saya pergi lebih lanjut ke tahun 2019, saya ingin membuat ringkasan/penutup sedikit mengenai tahun 2018. 

Tahun 2018 telah dimulakan dengan percutian kami di Semenanjung sempena perkahwinan Adli dan Huda. Selepas itu, kami ada balik pada hari mengundi dan hari raya puasa. Tiket kami untuk balik semasa hari raya korban tidak dapat kami gunakan kerana bos besar saya datang pada minggu selepas hari raya korban tu.

Boss saya datang pada bulan September dan sesungguhnya, dalam tempoh lebih 3 tahun saya di KK, inilah kali pertama boss saya menjejakkan kaki Sabah. Ada beberapa perancangan untuk beliau datang melawat Sabah dalam tahun 2015, walau bagaimanapun ianya terhenti kerana sebab-sebab yang memang tidak dapat dielakkan.

Dan, oleh kerana boss mahu datang, saya telah menyambut hari raya aidil adha tahun 2018 dalam keadaan kurang semenggah. Hah...bukan lah tidak semenggah macam mana sangat, tetapi membuat perancangan juga menyediakan semua inputs adalah memenatkan. Jadinya, pada hari raya itu, saya telah buat diam sahaja di rumah, tidak menjemput kawan saya datang dan saya tidur. Yup...tidur untuk mendapatkan semula tenaga yang telah keluar, juga tidur untuk menyimpan tenaga yang perlu di gunakan pada minggu selepasnya.

Tapi alhamdulillah, all went well. Kedatangan boss juga telah memberi peluang saya pergi ke Pejabat CM Sabah, perkara yang belum pernah saya lakukan semasa kerajaan terdahulu. 

Ada gambo you allss..

Ahaaa...dalam tahun 2018, saya berpeluang berjumpa dengan YAB Datuk Seri Panglima Mohd Shafie Apdal sebanyak 4 kali. Saya tidak pasti YAB ingat dengan saya atau tidak, tapi saya ingatlah yang saya pernah pergi berjumpa YAB 4 kali...hiks.

Yang ni pulak bergambar dengan boss. Kawan-kawan ofis yang lain ada bergambar selfie dengan boss, saya segan. Dah la tak pandai selfie kan, mahu senget benget gambo kalau saya yang selfie, so, tak payah lah selfie.

Ahaa, selepas boss datang, kami memang bertambah sibuk dengan makna saya bekerja hampir 7 hari seminggu. Ini berlaku kerana Menteri baru Kementerian kami berasal dari Sabah serta Menteri MTI di Sabah juga sudah berubah, jadi ada hanyak perkara baru.

Oleh kerana ada Menteri baru dari Sabah, maka mesti lah ada gambar dengan Menteri kan...soooo..

Gambar di atas diambil semasa Seminar Industri Aeroangkasa di KK pada bulan Oktober.

Yang ini pula gambar muka melengas kerana aktiviti kami bermula sejak pagi dan berakhir hampir hampir 11.00 malam. Ada kawan-kawan dari MTI, Matrade dan MITI. Yang ini di ambil dalam bulan September 2018.

Ini di ambil dalam upacara makan malam yang sama seperti di atas. Kami ambil gambar dengan officer minister yang ex TV3 tu.

Gambar di atas pula adalah bersama-sama Menteri MTI Sabah, YB Datuk Seri Panglima Wilfred Madius Tangau. Gambar ini masuk local Sabah newspaper...

Saya juga paling banyak travel di sekeliling Sabah tahun ini. Saya rasa macam airport2 di Sabah tu macam rumah ke 4 la pulak.(rumah ke 2 ofis, rumah ke 3 shopping centre, hiksss). But yeah, I did travel around Sabah a lot.

Saya sempat re-visit Kudat yang cantik dann...

Yup, terjoin kerja-kerja kempen BN waktu ni. A good experience, tapi saya singgah sekejap sahaja, bila saya perasan agendanya telah bertukar, lepas tu terus belah.

Saya sempat pergi Semporna, alhamdulillah..

Ini antara gambar yang saya ambil di pulau yang saya lupa namanya...saya mahu ambil a kelibat Sipadan Island, pulau yang nampak kecil di sebelah kanan tu. 

Gambar yang saya ambil tidak mampu menggambarkan kecantikan Semporna. Air lautnya jernih seakan kita berada di dalam akuarium. Insyaa allah saya akan pergi lagi ke sini.

Saya juga beberapa kali pergi Labuan.

Pergi Labuan kena lah ambil gambar di atas kapal..

Ahaa, berpeluang pakai baju ni kat Labuan juga. Alhamdulillah celus masuk bajutu, kalau tak, hmmm...

Datuk Ahmad Maslan masak mee di Labuan...ini berlaku pada bulan Feb 2018.

Saya ada pergi Sandakan, untuk beberapa program dan mesyuarat...

kenalah bergambar di sini

Yup, bersama-sama kawan-kawan Sabah saya, kami buat lawatan kilang di Sandakan.

Dan gambar ini, yup, tiba-tiba mereka ada buat birthday celebration untuk HOD yang lahir bulan Jan-Mac...merasalah...hiks

Seterusnya saya ada buat presentation...saya share a few pictures lah ye..

Presentation for a programme called "Creating Millionaires Among Young Women Entrepreneurs"

Bersama participants

Programme ini baru saja berlangsung pada 17 Disember 2018, ada lebih kurang 200 participants.

Sempat bergambar dengan separuh daripada team yang datang daripada HQ

Yup, program 17 hb tu telah masuk Sabah local Newspaper

Ada juga program kecil-kecilan yang kami buat di ofis macam yang ini...

Program ini ada lah program bersama Hotel Players di Sabah.

Dan banyak lagi sebenarnya...saya dah penat ni, jenuh scroll cari gambo.

Anyway, 2018 was an interesting year. Walaupun penat, saya tetap bersyukur sebab di beri kesihatan juga wisdom dan team yang baik untuk menghadapi segala yang mendatang. Anddd...jangan lupa...Tokbomo saya. Yup, Tokbomo saya yang sentiasa cuba memahami kerja saya, sentiasa membantu juga dan sentiasa memudahkan.

Satu lagi, doa...saya rasa doa ni memang sangat penting dan sangat membantu lebih-lebih lagi dalam menangani stress. Kita juga mesti belajar memaafkan diri sendiri, juga orang lain dan cuba menjadi positif (walau pun dalam hati tuhan yang tahu).

Saya sudah tidak larat untuk mencari gambar dan bercerita...saya nak share gambar-gambar menarik sikit..

Saya dengan kawan-kawan baik saya di Sabah...di kiri sekali tu, Mr Patrick, Azizi, Hijri, saya, Rashid, Mr Melvin dan Sudirman. They are my good friends, yang selalu membantu saya dalam menjalankan kerja-kerja saya di Sabah.

Oh ye dalam tahun 2018 saya sempat jumpa.....

Cik Min...dua kali jumpa sebenarnya, yang sekali lagi tu tak jumpa pulak gambonya.

Ahaaa...saja letak, saya dengan kakak saya, berjumpa satu malam tu di the Gardens...sebab saya perlu pergi melawat lembu esoknya di Pahang

Jumpa juga dengan Dr Nora, kawan baik saya dari form 1- form 5.

Ohhh...ini gambar lembu jantan (bull) yang saya lihat di Bandar Muadzam Shah, Pahang.....oh myyy...baru saya tahu macam mana jantannya mereka. They are soooo proud dan menakutkan. 

Makanan yang dihidangkan sewaktu saya melawat Pahang....ada ikan patin dan udang galah. Saya memang menyinsing lengan makan.

Saja nak letak kenangan dengan kawan-kawan MITI untuk satu program di Politeknik KK. Waktu ni BN masih memerintah.

Haaa...gambar naik bot di Semporna...sakit montot naik bot ni

And last, but not least...sunrise di Kudat

Ok you alls...itu sahajalah dulu. Have a happy weekend.

No comments:

Post a Comment