Saturday, January 12, 2019

6,000 Langkah

Assalamualaikum.

Hari ini hari Sabtu, jam 8.15 pagi. Suami saya masih tidur dan saya pula tidak tidur semula selepas subuh tadi. Nope, tidak tidur semula selepas subuh bukanlah azam tahun 2019 saya, saya cuma tidak tidur semula hari ini, itu sahaja.

Hari ini saya mahu berkongsi mengenai aktiviti yang baru kami amalkan beberapa bulan lepas. Ianya bermula setelah kami  mengetahui tentang wujudnya satu application di dalam telefon kami yang namanya Samsung Health. Antara perkara yang application ini boleh buat adalah measure  the number of steps you make in a day. 

Application ini telah menjadi motivasi kepada kami untuk lebih berjalan pada hari minggu (hari minggu sahaja pulak unfortunately). Kami punya target adalah 6,000 langkah pada satu hari dan oleh kerana itu, kami mesti sekurang-kurangnya mencapai 12,000 langkah dalam satu minggu.

Saya cuba juga untuk mencapai target 6,000 itu pada hari lain, tapi saya tidak nafikan ianya adalah agak susah. 


Gambar di atas adalah gambar di mana kami telah mencapai lebih daripada 6,000 langkah. Bila tengok kami sudah achieve target, memang kami akan jadi sangat gembira, hiksss.

Bagi mencapai target 6,000 langkah itu, kami perlu lah pergi ke shopping centre di KK ini kerana kami perlu berjalan. Kami elakkan tempat panas , hikkksssss. Jadiii, kami akan pusing shopping centre ini pada setiap level sehingga kami sampai target.

Bila letih, kami cari tempat duduk dan berehat. Tidak lupa juga, kami cuci mata dan ada juga masanya, tershopping, ha ha ha. 

Kami juga selalunya lebih uptodate mengenai kedai apa yang baru buka, atau kedai apa yang sudah tutup di shopping centre di KK ni. Agaknya kami baru nak mengangkat diri sendiri jadi Datuk Bandar Simpanan KK kut....walau pun sedar diri tidak layak. Anyway, gambar di atas adalah gambar Tokbomo makan aiskrim Godiva, antara kedai terbaru di Imago KK. Sedapppp, tapi mahal. Boleh lah juga makan sebab kami kongsi kan.

Dan ini adalah gambar hiasan krismas di Imago KK. Cantik sebenarnya hiasan di Imago dan gambar ini does not give justice to it. 

Ini pula gambar anak Azah yang saya ambil di satu masa yang lain....yup, aktiviti hari Jumaat tengahari.

Yang ini pula hiasan krismas di Suria Sabah, lebih sederhana. Saya tidak pasti kenapa saya bersilat di dalam gambar itu. Selalunya kami tidak kisahpun nak bergambar, tapi mengenangkan yang tahun 2018 akan menjadi tahun terakhir kami melihat hiasan krismas di KK, kami pun ambil lah gambar ni.

SURIA Sabah memang tempat kami lepak di KK sebab kami akan bersarapan pagi di Mc Donalds yang terletak di sini pada setiap hari minggu. Setelah breakfast, kami akan memulakan program 6,000 langkah kami. Kami selalunya akan melakukannya di sini, dan kadang-kadang ke Imago.

Ada juga satu kali itu, kami telah berjalan kaki daripada Suria Sabah ke Kedai Jamilah, yang menjual mutiara untuk menunaikan pesanan orang.

Kami pergi dan beli...



Masaalahnya, bila nak beli orang punya, kemungkinan saya akan terbeli saya punya tu adalah tinggi.


Ok lah people...saya nak mandi, dan akan pergi breakfast di McDonalds and continue with our 6,000 steps program.

Have a good weekend!



No comments:

Post a Comment