Thursday, January 10, 2019

Percutian Singkat di Kuching, Oktober 2018

Assalamualaikum.

Hari ini hari Rabu, 9 Januari 2018. Saya bekerja seperti biasa, ada mesyuarat pada petangnya dan pada waktu pagi kami sibuk menguruskan beberapa program yang akan diadakan pada minggu ke 4 bulan Januari. Keadaan masih tidak terlampau sibuk, tetapi saya menjangkakan keadaan akan kembali sibuk (full swing) pada bulan 3.

Seperti yang kami telah putuskan di dalam mesyuarat kami pada hari Isnin, kami akan buat program kami seperti biasa dalam bulan Jan dan Feb kerana pada bulan-bulan seterusnya, kami mungkin terpaksa lebih memberi penumpuan keatas program yang datang daripada HQ. Kami menjangka yang akan ada lebih lawatan dan program-program kecil, yang mungkin akan diadakan di ofis kami sahaja.

Sewaktu saya scroll gambar yang ada untuk post-post sebelum ini, terdapat agak banyak gambar percutian kami di Kuching (semua gambar dari handphone sayalah, yang dari handphone suami saya tidak nampak pulak). Saya saja-saja mulakan nama fail gambar dengan "Kuching" agar senang untuk saya mencari dan susun kemudian. And yup, since the photos are all there, sorted, I decided to import it in, sort again and make a post out of it.

Sebenarnya bercuti ke Kuching, Sarawak memang ada di dalam perancangan kami semenjak kami tinggal di Sabah, maklumlah, jaraknya sudah menjadi hampir separuh perjalanan jika di bandingkan dengan perjalanan daripada Kuala Lumpur.

Sebenarnya saya menghadapi masalah untuk  merancang percutian kerana ada banyak urusan kerja yang di luar jangka. Walau bagaimanapun, pada satu hari Jumaat yang syahdu iaitu pada 19 Oktober 2018, saya simply decided untuk pergi ke Kuching pada hari esoknya, 20 Oktober 2018. Saya book tiket untuk ke Kuching dan minta tolong Azah untuk book hotel. Konon nak duduk Pullman, ohhh, mahal bebeno, dekat 1k. Kalau RM600 tu boleh lagi saya fikirkan.

Check juga Hilton, tapi akhirnya kami mengambil keputusan untuk tinggal di Hotel Margherita. Itu adalah keputusan yang sangat betul kerana lokasinya sempurna dan lain-lainnya ok, lebih-lebih lagi kerana kami end up tidak sempat untuk menikmati hotel sangat sebab penat berjalan.

Kami juga ada meminta rakan satu agensi di Kucing untuk menguruskan kereta sewa. Malangnya mereka tidak dapat untuk memberikan harga yang sesuai. Kami pasrah aja, kami fikir worst case, kami akan naik grab...hiks...it is about time to brush up our "Grab" skill.

Hmm...setelah selesai membuat preparation sikit-sikit tu (hubby was requested to find out information on places to go and also places to eat), pada pagi Sabtu, kami telah bangun subuh dan tidak tidur balik lah. Kami terus ke airport dan park kereta di airport.

We had breakfast at the airport lepak dan naik flight.

Ahaaa...dalam flight. Itu muka excited keee...saya pun tak pasti. Sebab dah lama sangat, saya pun tak ingat sama ada kami ada order makanan atau tidak, tapi saya ingat keadaan adalah agak sejuk dan rupa-rupanya memang cuaca adalah hujan di Kuching.

Sampai di Kuching Airport, kami memang tiada arah tujuan, tapi kami nampak tempat kereta sewa jadi kami terus menuju ke kaunter tempat kereta sewa itu.

Saya tanya apa kereta sewa kereta termurah yang auto dan aircond nya baik.

Mereka terus jawab "ada puan, kereta proton auto, RM80 sehari". Ahaaa, set...terus ambil (semalam kami dapat offer Myvi RM140 sehari baahh).

Lepas itu, saya minta inputs daripada mereka on places to go since suami saya macam lost sikit waktu tu. Based on their advice, we decided to go to Sarikin that day and we will be going to Cultural Village on the next day.

Gambar di atas adalah gambar saya menunggu kereta sewa di airport Kuching yang di ambil oleh seseorang yang terpaksa berada dalam jarak sekurang-kurangnya 3 meter untuk merokok .

Perjalanan daripada airport Kuching ke Sarikin adalah lebih kurang 1 jam setengah. Tapi perjalanannya adalah agak menarik kerana kampung-kampung di Kuching adalah lebih kemas dan kurang tinggi lalangnya, hiks.

Sarikin adalah pasar minggu yang dibuka hanya pada hari Sabtu dan Ahad. Saya rasa penjual di sini adalah rata-rata orang Indonesia.

Ini adalah antara barangan yang dijual. Baju batik dan barang tekstile yang lain.

Juga barangan hiasan rumah seperti ini

Buah-buahan dan kerepak-kerepek juga. Perjalanan sepanjang pasar di Sarikin ini adalah lebih kurang 1.5 km. Oleh kerana itu, di Sarikin sahaja, kami telah berjalan kaki hampir 3 km.

Di hujung pasar, ada orang yang menjual sayur mayur yang segar bugar. Kalau boleh memasak memang akan saya beli sayur mayur ini. Tapi kami beli juga ada satu sayur tu...

Yup...nampak petai segar, tidak boleh tahan, beli juga seikat.

Banyak ni harganya RM4, murah tuuu. Kami tidak lah membeli banyak sangat, tapi saya ada beli kain batik dan minyak angin roll on Indonesia tu, bagus tu untuk hilang-hilang sakit kepala ke apa.

Bila sudah selesai, kami merasa lapar dan adik di kaunter kereta sewa di airport Kuching memang sudah berpesan untuk kami makan kedai makan yang terletak di luar pasar Sarikin.

Makan nasi ayam...not bad. Mula-mula kami beli satu set aja sebab suami saya tak pasti sama ada dia boleh makan atau tidak. Bila lulus, kami minta satu lagi nasi tambah, tapi memang waktu makan ni dan suami saya habiskan 90% daripada portion nasi tu. Saya tidak berapa perasan sehinggalah pada petangnya bila saya merasa pelik sebab saya memang rasa lapaqqqq. Haihh.

Balik daripada Sarikin, kami terus ke Kuching untuk check in hotel. Kami guna google map ye, senang aja pun.

Sampai, kami pun masuk hotel dan kami sangat gembira sebab bilik kami menghadap Sungai. Alhamdulillah.

Kami berehat, solat (suami sempat lena) dan lepas itu kami keluar berjalan.

Hotel kami, kami boleh keluar ikut swimming pool dan berjalan di sepanjang sungai.

Antara mural yang ada

Hah..bangunan ini....lupa dah namanya

Kami juga memanjat jambatan yang di belakang tu. Berpeluh-peluh ketiak lah kami berjalan.

Kami mahu mengambil boat ride dan telah membeli tiket. Perjalanan hanya akan bermula pada jam 6.00 petang jadi kami telah pergi makan dahulu.

Kami makan ini.

Cucur ikan bilis rasanya. Waktu ini lah saya berasa sangat lapar dan suami tidak faham dengan tahap kelaparan saya. Saya tengok cucur ni rasa nak menangis sebab rasa memang tak cukup...ha ha ha, teruk bahana lapar ni.

Bila tiba masanya, kami telah naik bot ini

Kami awal, jadi kami boleh memilih tempat

Depa hidang kek lapis ini dan kami terus makan sampai habis sebab lapaqqq lagi.

Sudut lain. Tengok kek tu dah habis semuanya.

Hampir 2 jam trip naik bot ni, sampai mengantuk-ngantuk juga lah. Sebab cuaca hujan, panorama matahari jatuh tidak kelihatan.

Ada pertunjukan tarian kebudayaan juga atas kapal ni, tapi kami dah kurang mood sebab penat dan lapar.

Lepas turun kapal, kami cari tempat mahu makan, tapi orang macam terlalu ramai dan semua tempat adalah penuh. Ada live show juga di satu tempat tu, tapi hanya akan bermula pada jam 9.40 malam. Gila ke apa kan, kami dah penat tahap gaban waktu tu.

We decided not to wait for the show and go back to the hotel. Tiba-tiba hari hujan pulak. Hmmm...kami pun berlari pergi ke kaki lima kedai untuk mengelakkan basah, sambil tengok-tengok t-shirt dan beli juga. Lepas tu kami berjalan balik sambil berlari-lari di dalam hujan.

Sampai hotel, saya terus mandi, solat dan duduk dalam selimut. Suami saya sudah tidur terus pun waktu tu. Kami ingatkan nak tengok Gegar Vaganza, tengok dalam lena sajalah rupanya.

Rupanya suami saya bangun dalam jam 12.00 malam, mandi, solat dan buat kopi dan rasa lapar. Dia makan ada satu keropok ni, yang memang saya buat bekal.

Dan saya...boleh bangun pula dan join dia minum sebab lapaq. Rupa-rupanya kami telah berjalan lebih 13 km hari itu. Dengan cuaca panas lagi, itu lah yang membuat kami pengsan dua-dua orang. Tapi okay lah juga sebab kami tiada masalah nak tdoq malam tu. Legaaaa

Esok pagi nya kami bangun breakfast dan pergi berjalan-jalan di tepi sungai. Banyak aktiviti di tepi sungai ini seperti jog, naik basikal, lepak ataupun menjalan ikan/udang. Maksudnya, sungai ini memang sangat penting dalam kehidupan seharian rakyat Kuching.

Selepas itu kami naik kereta dan kali ini suami in charge. Dia kata, jom pergi ke Port Marghareta yang terletak di seberang sungai. Perjalanan ke seberang sungai tu sangat menarik dengan kampung-kampung di tepi sungai yang cantik. Jalannya juga besar malah round aboutnya juga sangat besarr.

Kami belajar sejarah di Port Marghareta.

Baru saya tahu bagaimana Brooke boleh menjadi Raja. Saya pelik juga sebenarnya bagaimana penduduk tempatan boleh menjemput orang asing seperti Brooke untuk menjadi raja. Mesti hebat mengayat Brooke ni.

Tapiii, berkat kepimpinan Brooke, saya boleh katakan yang keseluruhan Kuching adalah cantik, kemas dan well maintained, seperti tempat orang putih. Yup...Kuching adalah bandar yang lebih bersih.

Selepas itu kami guna google map untuk ke Kampung Budaya. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 1 jam.

Naik jambatan buluh..gambar saya ada di kamera Shuk...

Kawasan ini di kelilingi gunung di belakang itu, jadi ianya adalah menarik

Ada banyak rumah seperti di belakang itu. Setiap rumah itu ada banyakkkk tangga. Oleh kerana itu, orang tua mungkin tidak sesuai datang kerana aktiviti memanjat tangganya bukan sikit-sikit. Lagi satu, sila pakai kasut yang sesuai. Saya ada nampak wanita yang akhirnya terpaksa membuka kasut tingginya sebab sakit kaki.

Dengan suku kaum Penan

Hah...lagi contoh tangga. Rasanya Shuk naik hampir semua tangga. Saya naik juga, tapi yang menakutkan seperti ini saya kurang berani.

Ahaaa, ada satu rumah tu, Shuk naik ke atas siling macam ini dan dia kata dia rasa seram. Rumah yang lain okay aja dia kata, cuma rumah yang itu saja dia rasa meremang sikit.

Berjalan di Kampung Budaya ni pun telah menyebabkan kami berpeluh sakan. Yup, naik turun tangga di sini.

Selepas itu kami telah ke seberang jalan ke Pantai Damai. Kami makan nasi goreng dan minum air yang sedap di situ. Seperti biasa, kami berkongsi makanan, tetapi saya pastikan saya makan hari ini supaya tidak kelaparan seperti semalam.

Lepas itu kami balik, park kereta di hotel, solat, dan turun semula untuk pergi naik bot seringgit untuk ke seberang sungai.

Dalam bot seringgit...tak sempat nak feeling dah sampai.

Kami pergi beli kek lapis dan minum/makan di gerai. Saya makan laksa sarawak yang saya rasa sedap. Di gerai itu juga ada karaoke di mana orang-orang tidak putus-putus menyanyi. Ramai yang suka menyanyi lagu Indonesia yang panjang dan sedih2 tu kan. Saya paling suka bila seorang lelaki ni, pakai jubah siap janggut lagi, sekali dia menyanyi lagu "Johnny came lately"...haaa....lagu tu aja yang saya suka. Yang lain tu saya buat gelak-gelak aja.

Lepas tu kami naik semula bot RM1 untuk balik ke seberang sungai dan menikmati pemandangan senja. Cantik lah juga suasana sunset nya, tapi saya sudah malas untuk cari gambar yang telah di ambil. Sebelum balik Shuk pulak makan di salah satu gerai tepi sungai. Saya rasa makanan di Sarawak not bad, boleh makan semuanya.

Lepas itu kami balik ke hotel dan sekali lagi kami telah berjalan dalam 11 km. Due to that, kami tak tunggu lama, mandi, solat, zoom...tidoqq lenaaa.

Esoknya kami bangun dan breakfast. Saya sempat merasa makan mee kolok sewaktu breakfast di hotel. Shuk kata mee kolok tu rasa macam maggi goreng. Heee, betul juga kut. Saya cuma berpendapat yang rasa laksa sarawak adalah lagi sedap. Hikss.

Selepas breakfast, kami berjalan di tepi sungai, dan pergi bergambar di depan patung kuching yang tidak jauh daripada hotel kami menginap.

Lepas itu kami lepak sat, check out dan pergi ke kedai menjual pasu. Kami ada beli satu pasu Sarawak untuk kenangan.

Sampai di airport, kami mengalami keadaan kelakar di mana kami terpaksa susun barang betul-betul supaya tidak exceed our 15 kg punya had berat barang. Pening kami untuk bawa barang keluar dan masuk beg, haihhh.

Di airport, kami solat, makan dan minum kopi dan balik KK.

We had a good time in Kuching indeed. Kami juga baru faham tentang sejarah pemerintahan Raja Brooke di Kuching.

Okayy...di sini dulu people. Kita jumpa lagi di lain post.

1 comment:

1. Casinos Near Me - Jackson, MS - JTG Hub
    Check out our list of the best casino hotels near Jackson, MS 제주 출장안마 with information you need to place your bets. 벳 인포 Casino: 의왕 출장샵 Casinos Near Me · Casino: Casino 전라북도 출장샵 Near Me · Casino: Casino Near Me · Casino: 양주 출장안마