Monday, May 1, 2017

Panas, Shopping dan Shiatsu

Assalamualaikum.

Hari ini hari Isnin, 1 Mei 2017 dan satu Malaysia cuti hari buruh. Pastinya saya pun bercuti, tetapi kali ini kami hanya menghabiskan masa di rumah.

Pada tahun 2015 dan 2016, bulan Mac, April dan May adalah musim panas/kering berpanjangan di Sabah. Pada tahun 2015, ketika kami mula-mula sampai, kami telah dimaklumkan yang Sabah telah tidak menerima sebarang hujang selama 2 bulan. Oleh kerana cuaca yang kering, banyak kebakaran telah berlaku dan kami boleh mendengar bunyi siren kereta bomba hampir setiap hari. Apabila saya outstation, saya dapat menyaksikan kesan-kesan kebakaran di banyak tempat.

Pada tahun ini, alhamdulillah, walaupun panas, tetap ada hujan yang turun sekurang-kurangnya sekali seminggu. Malah, ada masanya, hujan turun sehari suntuk, malah ada yang berlanjutan sehingga 2 hari. Alhamdulillah sebab hujan yang turun telah membasahi rumput/tumbuhan dan oleh kerana itu, tiada rumput yang bertukar kuning ataupun pokok-pokok yang tinggal ranting kerana keguguran daun.

Walau bagaimanapun, cuaca pada hari minggu saya kali ini memang amat panas, sehingga air yang kami mandi pun menjadi suam...tak perlu ada water heater pun. Kami juga bersyukur sebab ada buat sauna percuma, tanpa perlu pergi spa.

Kain yang di basuh juga sangat cepat kering. Tapi, bila solat, dan di dalam telekung tu, agak mencabar jugalah sebab rumah kami tiada aircond...but no worry, the sweat will cool me down.

Mengikut perancangan awal, saya dan suami sepatutnya balik ke Semenanjung pada 22 April kerana saya perlu menghadiri majlis re-union sekolah menengah saya di Balik Pulau, Pulau Pinang. Walau bagaimanapun, memandangkan kesihatan saya belum pulih sepenuhnya, suami saya mencadangkan supaya saya membatalkan pemergian saya itu.

Sedih juga sebenarnya, tetapi kesihatan adalah lebih penting...

Kehidupan diteruskan dan kami memang banyak duduk di rumah dan berehat. Walau bagaimapun, duduk di rumah tidak bermakna saya masak...kami lebih banyak makan di luar, walaupun ada sahaja perkara yang kami tidak berapa suka apabila makan di luar. Tapi semalam saya ada masak...masak maggi goreng ajapun, ha ha ha...tapi tetap nak share di sini...

Hah...maggi goreng makan kongsi

Selain daripada itu, saya juga telah mendapat hobi baru iaitu shopping online. Hobby ini sekiranya tidak di monitor, bisa saja menjadi masalah. Saya beli macam-macam, minyak angin la, bedak 5 in one lah yang telah menarik minat saya kerana ianya di pakai oleh seorang Puan Sri ni...dan baju. 

Satu perkara yang saya belajar juga adalah, janganlah berangan nak beli baju di shopping online yang biasa-biasa tu kalau badan saiz macam saya ni. Beli lah yang sesuai untuk orang-orang yang bersaiz besar...memang pahit, tapi itulah kenyataan. 


Haa...gambar di atas adalah antara parcel yang sampai untuk saya.

Gambar di atas pula adalah gambar yang di ambil semalam di Lefestour 5.0 di mana ada expo jualan. Sebenarnya saya sudahpun berada di peringkat angkatan wanita insaf dan berazam untuk tidak lagi shopping, tapi suami telah mengingatkan saya macam ini "Cikbib, nanti kita pergi ke KK Trade Centre, ada telekung Siti Khadijah".

Haaa...sebab suami sudah janji nak belikan telekung, saya pun excitedlah juga untuk pergi. Tetapi, selain daripada telekung, saya juga telah beli, tadaaaa....


Haaa, tudung neelofar....gambar belakang aja cukuplah kerana muka saya tidak bertukar menjadi Neelofa selepas saya pakai tudung ni.

Baru-baru ini (Jumaat, 28 April 2017) saya telah ke Sandakan kerana ada program pada pagi Sabtu (29 April 2017). Dalam perancangan awal, saya sepatutnya pergi pada pagi Sabtu, walau bagaimanapun, oleh kerana tiket penerbangan habis, saya terpaksa pergi awal dan bermalam semalam di Sandakan.

Penerbangan yang dijadualkan pada jam 8.00 malam telah lewat dan saya hanya mula terbang pada jam 10.00 malam daripada KK dan sampai di Sandakan pada jam 11.00 malam (sudah sangat lewat ni). Saya ni jam 9.00 malam tu memang sudah mengantuk dan oleh kerana itu, saya telah tidur pada sepanjang perjalanan. 

Sampai di Sandakan, dengan muka baru bangun tidur, saya sudah membayangkan katil dan bilik hotel, walau bagaimanapun harapan saya terencat kerana ada kawan yang menunggu dan tiba-tiba telah muncul cadangan untuk kami pergi berurut ala Shiatsu.

Ooooo, you just cannot say no man, at least pergi berurut kan, kalau pergi karaoke, lagi pengsan lah saya.

Saya mula-mula tu ingat yang kami hanya akan berurut kaki sahaja, jadi saya pun relax lah, walaupun hampir tertidur. Cabaran bermula apabila kami diberitahu yang package yang diambil ada sesi urutan seluruh badan juga....and we were like...it's already late..

But we continued with the whole package and I think it was really a good session even though I was asleep most of the time. Inilah kali pertama saya berurut cara Shiatsu dan saya sukakannya (saya suka urutan badan, yang refleksologi tu saya lebih suka yang biasa saya buat di KK).

Cara Shiatsu ni adalah kurang sakit, tapi sedap dan berkesan. Bagi saya tukang urut Shiatsu mestilah pandai untuk mencari point yang penting dan fokus urutan adalah di point-point tersebut. Mereka buat lembut sahaja, tapi berkesan.

Selepas selesai berurut, saya terus check in ke hotel, bersihkan diri, solat dan tidur...dengan lenanya. Saya sedang cuba mencari cara urutan yang sama di KK...mungkin saya boleh cuba lagi. Kalau ada kelas, teringin juga saya belajar teknik mengurut Shiatsu ni, ha ha ha.

Okay lah people...jumpa lagi di lain post...saya sudah mengantuk ni..


No comments:

Post a Comment