Thursday, May 4, 2017

Penangan Tumis Ikan Bilis dan Kacang

Assalamualaikum.


Hari ini hari Khamis, 4 Mei 2017. 



Sesungguhnya saya tidak pasti saya ingin menulis tentang apa sekarang ini, cuma kadang-kadang, ilham boleh datang secara perlahan sewaktu saya mula menaip. Jadi...mari terus menaip...



Hari ini saya sepatutnya berpuasa, tetapi tidak jadi. Saya mengakulah di sini yang azam saya untuk berpuasa pada setiap hari Isnin dan Khamis telah gagal...sudah masuk bakul sampah. Tetapi tahun ini masih belum berakhir, semoga saya di beri kekuatan untuk melakukan puasa sunat ini selepas bulan Ramadhan, insyaa allah.



Semalam pula saya telah sekali lagi gagal untuk mengawal nafsu makan saya, dan ianya adalah angkara sambal tumis ikan bilis yang telah saya letak kacang.



Sebenarnya saya memang sudah agak lama "craving" untuk makan sambal tumis ikan bilis + kacang tanah goreng ni. Hampir sebulan saya berangan-angan untuk makan dan mencari-cari kut ada yang dijual di sini. 



Malangnya, saya memang tidak terjumpa dan kalau yang terjumpa pun ianya adalah sedikit manis, dan tidak begitu sesuai dengan selera orang Perak saya ni. Oleh kerana tekak banyak sangat komen, kita buat lah sendiri..dan saya telah masak pada hari Isnin, 1 Mei, cuti hari buruh.



Pada keesokan harinya, setelah begitu lama tidak membawa bekal ke pejabat, kami telah membawa nasi, telur goreng dan tumis ikan bilis/kacang ke pejabat.



Menarik tak you alls?...ekekeeeke, habis diet saya...

Encik suami adalah super rajin, jadi dia telah goreng telur juga pagi itu

mmm....puas hati makan


untuk sihat sikit, saya telah potong buah lai dari Korea yang rangup dan manis.

Saya ada letak sekejap tumis ikan bilis tu di pantry office, tapi mungkin pedas, jadi ianya kurang menarik minat yang lain. Itu yang kami bawa balik sambal tu dan telah telah makan sekali lagi semalam.

Tapi, hari ini, hari Khamis malam, saya telah masak sekali lagi, walau bagaimanapun, kali ini suami saya telah melarang saya masak nasi. Dia kata "nanti saya masak nasi untuk esok, tapi malam ini, kita makan buah aja".

Haaaaa....alhamdulillah ada suami yang prihatin...if not, saya mesti makan banyak punya lah.

Okay you allsss...I kept my promise, for today lah. Esok.....biarlah masa menentukan. Gnite!

No comments:

Post a Comment