Wednesday, November 9, 2016

Pindah Rumah 2016

Assalamualaikum.

Semoga semua orang sihat walafiat diluar sana. Saya dan suami sihat di sini, alhamdulillah.

Hari ini, saya ingin bercerita tentang kisah kami berpindah rumah pada hari Sabtu, 28 Oktober baru-baru ini. 

Walaupun kami pindah pada 28 Oktober 2016, kerja-kerja persediaan telah berlaku lebih awal dan lebih banyak dilakukan oleh suami saya. Semuanya dilakukan secara perlahan untuk mengelakkan daripada tekanan akibat melakukan kerja pada saat akhir.

Sepanjang minggu terakhir itu, setiap kali saya balik dari kerja saya akan pasti melihat ada benda baharu yang telah dilakukan/selesai, sebagai contoh, perkara pertama yang telah di buat adalah un-installed salah satu daripada katil kami. Hari-hari seterusnya suami telah memasukkan barang ke dalam kotak. Kami ingatkan barang-barang kami tidak banyak, tapi akhirnya, jadi banyak jugak, lebih-lebih lagi barang-barang dapur lah. 

Mari tengok gambar ye...

 Fortunately, hubby has kept the old boxes used when we moved from KL last year...

The next day, everything in our kitchen were packed and that forbid us from having our meal at home

On the day we moved, I woke up at 5.30 am and started packing my stuff right away. I completed everything by 8.00 am, had my bath and waited for the lorry to come. The lorry came at around 9.30 am and the work began.

Haaa, tengok tu, penuh tau lori tu, infact dua kali juga lah lori tu kena berulang ambil barang kami.

Selepas semua barang dipindahkan, kami solat zuhur dulu buat kali terakhir di rumah lama kami dan kemudiannya telah pergi makan tengahari dan terus ke rumah baharu kami.

 Saat bersejarah iaitu sewaktu membuka pintu rumah baru kita orang...



Masuk-masuk sahaja ke dalam rumah...tadaaaa....macam ini lah berseleraknya keadaan waktu tu...menengok sahaja sudah penat...belum buat lagi. We managed to get somebody to re-install our astro disk on that day itself which was quite a relief. Yup, at least we could watched tv right away.

Of course we prioritized on the thing that we want to do. Our focused was on the place where we want to sleep that night, yup, the master bedroom. We cleaned the room and installed the bed. After that we were having some difficulties to look for our stuffs..hah, nak cari tuala tak jumpa, shampoo tak jumpa, sabun tak jumpa. Kami pun kumpulkanlah apa yang ada, mandi, clear kan sikit-sikit barang dan berehat. Kami tidak buat banyak sangat perkara selepas itu sebab sudah penat.

But somehow, I was having some difficulties to sleep that night. Mungkin sebab bertukar tempat tidur, dan mungkin juga suasana baru yang agak bising sebab rumah kami terletak di tepi jalan besar jadi kami terpaksa membiasakan diri untuk tidur dengan bunyi kenderaan lalu lalang.

Tapi, pemandangan daripada bilik tidur kami adalah superb...sangat cantik. Sebelum tidur, kami boleh menikmati keindahan malam seperti ini...


Bangun pagi pula, kami boleh menikmati keindahan sunrise dan sekiranya cuaca baik, puncak kinabalu akan kelihatan..



Yang ini boleh nampak gunung Kinabalu


Gambar di atas di ambil pada hari yang berbeza, tapi memang cantik, alhamdulillah.

Pada pagi Ahad, iaitu pagi pertama di rumah baru, saya telah bangun dahulu dan mengemas ruang tamu. Saya susun balik kotak-kotak supaya kemas walaupun belum sempat nak unpack semua barang. Saya juga mop semula lantai rumah ada dalam 4 kali kut, sehingga saya memang rasa penat dan macam mahu tidur semula.

Saya dapati rumah ini menerima cahaya matahari yang banyak dan sebagai penyelesaian sementara, saya telah menggunakan selimut busuk kami sebagai kain langsir, cukuplah untuk menapis sedikit cahaya matahari yang memancar-mancar itu.


Hari Ahad juga adalah hari yang sibuk di mana kami uruskan pemindahan Unifi, juga membeli sedikit perabut.

Pada hari Isnin, saya telah ambil cuti kerana ada banyak urusan lain yang perlu di lakukan. Antaranya adalah membersihkan rumah lama kami sebab kami perlu memulangkannya kepada tuan rumah semula


Yang ini adalah gambar dapur yang telah dikosongkan. Sedih pulak saya bila melihat dapur yang telah jadi tempat saya masak selama lebih daripada setahun. Walaupun tidak sempurna, saya tetap sayang dapur ini.

Keadaan rumah setelah kami kosongkan dan bersihkan. Melihat gambar ini membuat saya teringat semasa rombongan emak/makcik/pakcik saya datang ke KK tahun lalu di mana mereka akan beratur naik/turun tangga ini secara perlahan-lahan...

Terimakasih Allah sebab pinjamkan kami rumah ini selama lebih daripada setahun. Ada macam-macam memori kami di rumah ini, ada sedih, ada gembira...kami sedih sebenarnya untuk meninggalkan rumah ini.

But life has got to go on. Kami sudah berpindah ke rumah ini....



Semoga kehidupan akan menjadi lebih baik di sini. Semoga lebih banyak memori indah akan kami catatkan di rumah baru ini, insyaa allah.






No comments:

Post a Comment