Sunday, July 24, 2016

Hari Terakhir Ramadhan 2016

Assalamualaikum,

Post kali ini adalah mengenai hari terakhir ramadhan 2016. 

Kakak saya ada bagi tahu yang dia akan datang awal pada pagi hari untuk membawa emak ke kubur. Oleh kerana cuaca pada masa itu adalah panas, dia mencadangkan supaya kami pergi lebih awal.

Oleh kerana telah berjanji, maka saya pun tidur-tidur ayam sahajalah selepas solat subuh walaupun saya sebenarnya teringin sungguh nak lena lama-lama. Tapi ye lah, mana aci kan sebab abang saya dan isterinya telah keluar awal-awal selepas subuh untuk ke pasar, tak kan kami nak senang-senang tidur pulak. Abang dan kakak ipar saya perlu ke pasar kerana walau pun banyak benda yang sudah dibeli, ada juga beberapa benda yang masih perlu di beli seperti santan kelapa. Abang saya juga berhajat untuk membeli tulang sebab dia mahu masak sup tulang sebagai salah satu menu berbuka puasa.

Walau bagaimanapun, pada pagi itu juga kami telah menerima berita yang ada orang meninggal dunia (saudara, tapi saya memang tidak kenal). Oleh kerana itu, kami telah pergi melawat jenazah terlebih dahulu dan kemudian pergi ke tanah kubur.

And I tell you what, bila sampai aja di tanah kubur tu, emak saya terus jadi aktif..

Tengok tu, tangan emak saya terus ke belakang dan tidak menunggu kami dah..

Kubur pertama ialah kubur arwah yong, alfatihah.

Ini kubur ayah saya. Lama sungguh saya tidak melawat kubur ayah saya...

Ini kubur aruah opah (my father's mother).

Ini kubur my grandfather

Selepas selesai, kami juga sempat untuk menyertai pengkebumian saudara yang meninggal itu sehingga selesai, memang rezeki kami, alhamdulillah. Selepas itu, kami balik dan buat macam-macam, dari kerja dapur, menyapu sampah di halaman dan shopping lagi. 

Walau bagaimanapun, cuaca yang panas menyebabkan kami berasa lebih cepat letih. Sewaktu tengahari, saya telah di arahkan untuk masak sambal tumis udang sementara yang lain pergi berehat dahulu sebab penat. Kakak ipar saya keletihan kerana terpaksa beratur dan berebut sewaktu hendak membeli santan dan lain-lain. The whole process was tiring.

Saya pulak, selepas selesai menyediakan tumis udang petai telah naik mandi, solat dan tidur juga sebab memang penat. Tapi kira okay jugalah sebab kami semua sempat bergilir-gilir berehat kan.

Saya lupa pulak nak bagi tahu yang suami saya telah balik sebentar ke Ijok untuk mengambil bunga api....excited nak main bunga api pada malam nya..

Hah...gambar kami berbuka puasa...ada 3 keluarga yang dapat meluangkan masa berbuka kali ini. Pada waktu berbuka ini saya telah duduk di sebelah emak saya dan pada satu masa itu, emak saya telah tiba-tiba melihat semua orang yang ada dan seolah-olah berbisik dengan diri nya sendiri dan berkata "semua orang ada kecuali Ecah dan Amah, tapi Ecah jauh pulak". 

Hati seorang ibu, walaupun anak-anaknya ada balik, but having them during hari raya is still special. Tak pe mak, insyaa allah tahun depan, ada rezeki Ecah dan Amah pulak balik beraya di Chemor, insyaa allah.

Seperti biasa, selepas berbuka, kami bersolat jemaah Maghrib

Lepas itu, ada tahlil

sempat bergambar sewaktu menunggu solat Isyak

Hazim azan Isyak, ini adalah raya terakhir Hazim sebagai orang bujang, insyaa allah

Lagi satu....lepas tu kami takbir raya, tapi lupa nak ambil gambar

Lepas takbir adalah masa untuk merasmikan lemang...yay...

Ini gambar suami saya dengan anak saudara saya...

Lepas itu kami main bunga api yang hebat..

Ketua main bunga api mestilah suami saya juga...

Selepas main bunga api, semua orang bersedia untuk tidur sebab esok kena bangun awal.


Tapi saya berkorban untuk masak ayam masak merah saya tu. Kali ini saya masak 5 ekor ayam dan semuanya selesai dalam jam 2.00 pagi. 

Selepas selesai, saya pun tidur....



No comments:

Post a Comment