Tuesday, February 17, 2015

Pengakhiran Yang Baik Buat Mu

Assalamualaikum.
 
Sekali lagi saya telah lama tidak update blog ini. Tiada alasan kenapa saya tidak update blog ini. Yup, semuanya kerana saya malas dan tiada mood. Simply that.
 
Semalam, Tokbomo pun dan "sound direct" jugak sebab saya tak update blog...hiks...sobar je lah.
 
------------------------------------------------------------------------------
 
Minggu lepas, TGNA telah meninggalkan kita, dan, pastinya saya nak perkara ini di document kan di dalam blog saya.
 
Saya mula tahu mengenai kematian allahyarham pada hari Khamis, malam Jumaat, melalui popup message di laptop saya. Oleh kerana pernah mendapat berita palsu mengenai kematian TGNA sebelum ini, saya mengambi keputusan untuk memastikan kesahihan berita tersebut terlebih dahulu, and yes, it was confirmed.
 
Dan malam itu, sebelum tidur, tiba-tiba saya teringat, ehh, TGNA dah tak de...tiba-tiba hati rasa sayu sedikit dan seperti biasalah, saya nangis lah sikit.
 
Esoknya TGNA di kebumikan. Yeah, bila melihat gambar-gambar di dalam internet, mengalir lagi lah air mata saya. Maksudnya, walaupun saya tidak pernah jumpa TGNA, tetapi saya rasa sangat attached dengan dia.
 
Dan hari ini, saya sekali lagi menangis bila saya baca article di Suratkhabar SINAR mengenai temuramah mereka dengan isteri TGNA.
 
Antara ayat yang paling buat saya sedih adalah yang ini:
 
.“Nanti abang tak dok (meninggal dunia) lepas ni, sapo nak jago Yah,” itulah kata-kata yang membuatkan hati saya sedih dan sayu apabila mengenangkan suami yang baru sehari meninggalkan saya buat selama-lamanya.

Sedih kan? Walhal TGNA tengah sakit tu, dan bukan dia yang jaga isterinya pun, sebaliknya isterinya yang jaga TGNA waktu itu. Tapi ye lah, suami kan, mesti risaukan isterinya.
 
Semua suami macam itu kut. Saya tanya Tokbomo, dia risau tak nak tinggalkan saya kalau di dalam situasi yang sama?
 
Tokbomo kata "mestilah risau"....
 
Yang ini juga adalah sweet kan :
 
Bukan sahaja pentingkan ilmu, malah abang juga seorang yang penyayang. Masih terbayang-bayang lagi tiga hari sebelum abang menghembuskan nafas terakhir, kami ketawa bersama apabila dia mengenyit mata kepada saya ketika terbaring di katil hospital.
 
TGNA bergurau dengan isterinya, walaupun pada waktu itu, beliau dalam keadaan tidak larat/sakit. Beliau sentiasa cuba menceriakan isterinya.
 
Hah, ada lelaki tak yang baca blog saya ni? Haaa...kalau jadi suami, pilih lah untum menjadi suami yang selalu menggembirakan/menenangkan isteri, bukan yang asyik memerintah/marah/tidak membantu isteri.
 
Dan, yang akhir sekali adalah mengenai baju yang TGNA paling suka isterinya pakai :
 
Baju inilah (baju kurung kain kapas krim berbunga kecil) yang abang paling suka saya pakai, malah sering memuji corak yang katanya begitu sesuai dengan saya. Abang tidak suka saya pakai baju warna terang dan bunga besar dan banyak, tetapi tidak pula pernah melarang ataupun menegur sehingga saya berkecil hati.

Pernah juga baju pemberian rakan terpaksa disimpan walaupun hanya beberapa kali dipakai.

Ini kerana abang pernah menegur saya secara bergurau, “Yah nampak tua pakai macam itu." Saya hanya membalas dengan ketawa dan terus menyimpan baju itu dan tidak dipakai lagi.
Bagi saya, apa yang terbaik untuk abang adalah yang terindah bagi saya. Walaupun hal pakaian adalah perkara remeh bagi sesetengah isteri, namun itulah keutamaan bagi saya untuk menjadi isteri yang patuh kepada suami.
 
Hmm......mesti bila pakai baju tu, isteri TGNA lagi teringat dengan TGNA. Bayang kan, kalau kita yang jauh pun boleh menangis, inikan pulak isteri dan keluarga.
 
Tapi kan...yang paling penting adalah, TGNA telah mendapat pengakhiran yang baik, alhamdulillah. Apa lagi yang kita mahu dalam hidup ini selain daripada pengakhiran yang baik.  Semoga kita semua juga akan memperolehi pengakhiran yang baik. Insyaa Allah. Al-fatihah




No comments:

Post a Comment