Wednesday, February 25, 2015

CNY Break

Sekali lagi penyakit M telah melanda. Tapi, bila saya tanya Tokbomo macam ni "Tak nak ke suruh saya update blog?"

Dia geleng kepala dan jawab "nope, saya tahu cikbib emosi tak stabil".

Saya pun pelik pulak, ape hal emosi saya tak stabil ni? Hmmm...but something came out guys, but I will tell you about it later ye.

Hmm, seperti tajuk yang saya letakkan di atas, saya akan bercerita mengenai CNY break saya.

Originally, we planned to stay home i.e. at Shah Alam. Tetapi, salah seorang sepupu saya telah kemalangan dan agak kritikal yang menyebabkan kami mengambil keputusan untuk balik ke Chemor/Ipoh pada hari Khamis. Untuk mengelakkan kesesakan di jalan raya, kami keluar rumah awal sikit. Lepas solat subuh, kami terus bersiap dan tayar mula bergolek pada jam 7.15 pagi. 

Setelah memulakan perjalanan, perut pun mulalah berbunyi. Malangnya, semua perhentian RnR adalah penuh. Kita orang ni maleh sikit nak bersesak-sesak. Walau bagaimanapun, akhirnya, Tokbomo berhenti juga di Tapah, di stesen minyak Shell. Dia minta saya belikan roti sebab perut dah pedih.

Saya pun pergilah ke kedai serbaneka di stesen minyak tu. Masuk aja ke dalam kedai tu, ada aroma nasi lemak. Saya terus tanya salah seorang pekerja di kedai tu, "ada nasi lemak ke?".

Adik tu terus tunjuk ke peti sejuk. Rupanya ada nasi lemak yang di sejuk beku, dan kalau nak beli, boleh panaskan dalam microwave oven. Ada pelanggan yang baru aja panaskan nasi lemak di situ, maka semerbak mewangilah kedai itu.

Saya pun apa lagi, pergi lah beli sebungkus untuk di kongsi. Selain daripada itu, saya juga beli air teh panas dan roti...semuanya dari kedai Serbaneka....baguskan bila ada servis yang macam ini.

Lepas tu,,,kami pun pergi lah makan...



Selfie...tokbomo dan semakin pandai berselfie


Haaa...inilah nasi lemaknya. Siap ada rendang ayam yang sedap lagi...sebelum masukkan ke dalam microwave oven tu, kena "pierce film about 3-4 holes". Saya pun apa lagi, terus cabut brooch dan cucuk plastik tu...hi hi hi


Haaa, gambar nasinya, ghupe pun dah nampak sedap kan? The nasi was nice and the ikan bilis pun sedap. Hubby siap marah dan cakap "kenapa beli sebungkus aja?". Aishhh...beli banyak marah, belik sikit pun marah...


Hmmm...makan....

Lepas itu, kami sambung perjalanan ke Chemor, ambil emak untuk ke hospital bersama-sama



Yang di atas ni gambar kami di hospital. Sepupu saya tu di tempatkan di ICU, jadi kami hanya boleh masuk melawat sekejap-sekejap aja. Baru-baru ni kami telah dimaklumkan yang beliau telah sedar dan kami mendoakan semoga beliau cepat sembuh, insyaa allah.


Selepas melawat di hospital, kami ke restoran Sabar Menanti untuk lunch. Emak saya sebenarnya berpuasa pada hari itu, tapi telah berbuka puasa jam 2 petang pulak sebab join kami makan. Tak pe mak, next week, mak puasa lagi ye.

Kami balik semula ke Shah Alam pada petang itu juga dan alhamdulillah, perjalanan pulang juga adalah lancar.

*******************

Esoknya, pada hari Jumaat, kami bangun pagi dan pergi for our morning walk di Tasik Shah Alam. Selepas itu, saya masak lunch..


Ya allah, memang dah lama teringin nak makan gulai lemak putih macam ini, dengan sambal belacan, dan ikan masin. Mak aihhhh....tapi kan, tiba tiba nasi lembik la plak....tapi kami tetap makan bertambah.

Kami tidak ke mana-mana pun hari itu sehingga saya jadi macam tak best. Malamnya, kami pergi makan di Restoran Syed dan saya ajak Shuk beli aiskrim kat Mc D. Lepas tuuu, kami pergi lepak sat kat Dataran Shah Alam tu. Bukan buat apa pun, saya g duduk sorang sorang kat Padang tu dan tengok orang. But somehow, rasa release...rasa best.

*******************

Esoknya, hari Sabtu, kami bangun awal juga, pergi Tasik juga dan lepas tu kami pergi ke Sogo. Janji nya sebelum pergi adalah "jangan beli apa-apa tau".

Hokeh...memang tak beli apa-apa pun. Tapi kami sempat lah minum di Loaf dan lepak di luar Sogo tu. Kat situ ramai orang yang cacat berniaga/buat persembahan. Kita bolehlah menyumbang sedikit kepada mereka sekiranya kita berkemampuan.

Saya seronok pergi Sogo ni, tapi hari itu kaki kita orang macam penat sangat...mungkin sebab kami dah berjalan jauh pagi nya kan. Dannn, di tambah juga dengan rasa lapar waktu tuh...hi hi hi. Ada gambo...


Keluar aja dari Sogo, Tokbomo pergi merokok kat tepi jalan tu dan saya duduk melepak kat tangga Sogo. Lepas amik oksigen, baru kami masuk the Loaf


Saya order fresh orange dan hubby ordered latte


Yup...The Loaf at Sogo. A good place to lepak dan tengok orang


saya order ni...sedap karinya, tapi ayamnya banyak bebeno. 


Ini hubby punye...

Baliknya, kami solat cepat-cepat dan lepas tu, terus tidur. Mungkin sebab cuaca panas sangat kut, that's why kita orang terlebih letih.

*******************

The next day, hari Ahad, kita orang bangun awal dan pergi Tasik sekali lagi. Lepas tu, kami pergi Ikea, yay.

Sebelum pergi, kami dah berjanji macam ni sekali lagi "kita pergi ni, nak beli jam aja tau, jangan beli benda-benda lain"

Huh...end up, penuh beg macam ini kami beli ..





Jam aja, kami beli 4 bijik. Alahhh, yang harganya RM2.50 sebijik tu. Pastu, berus cuci toilet tu aja, kami beli 3, untuk 3 bilik air kan, itu pun harga macam RM2,50 juga. Pastu kami beli tissue la, kopi la, dan periuk yang kecik tu...

Heeee....balik rumah, kami tidur lagi. Lepass tu, habis lah cuti CNY kami.



No comments:

Post a Comment