Sunday, December 23, 2018

Pijah's KK Trip, Arrival and Karambunai

Assalamalaikum.

Berpunca daripada kekangan masa, juga cabaran-cabaran lain, saya akan berkongsi satu cerita lama iaitu mengenai kedatangan anak saudara saya Pijah, serta keluarganya ke Sabah pada bulan September lalu. Mereka telah berada di bumi Sabah pada 9-15 September 2018.

Sebenarnya saya dan Pijah sudah merancang program ini lama, walau bagaimanapun, kerja merancang memang mudah, cuma kerja-kerja untuk memastikan apa yang dirancang dapat direalisasikan, itu yang lebih mencabar.

Akhirnya kami telah berjaya meletakkan tarikh (walaupun pada hari-hari terakhir saya terpaksa bekerja juga), membeli tiket, book villa/hotel dan setelah itu selesai, semuanya telah berjalan lancar...alhamdulillah.

Oleh kerana kedatangan mereka adalah pada waktu di mana pada 11 September ada cuti Awal Muharram dan 16 September pula adalah cuti hari Malaysia, kami di KK menghadapi sedikit cabaran di mana hotel/villa di mana kami merancang untuk tinggal, adalah penuh. Itinerary terpaksa di ubah mengikut kekosongan villa/hotel. Walau bagaimanapun, alhamdulillah, semuanya tetap berjalan lancar dan saya harap Pijah dan keluarganya telah mengalami pengalaman yang menggembirakan sepanjang mereka di Sabah.

Hokeh...mari kita mulakan cerita...

Gambar budak-budak tu di KLIA, mereka mesti excited untuk menaiki kapal terbang. Untuk makluman, Pijah ada tiga orang anak lelaki yang mana dua daripadanya adalah kembar.

Ahaaa, gambar mereka sampai yang di ambil oleh Acik Shuk. Flight ada sedikit delay, tapi kalau berdasarkan muka-muka ini, mereka ceria sahaja kan.

Saya menunggu di rumah sahaja pada waktu ini dan oleh kerana mereka sampai lewat malam, saya hanya menyediakan kari ayam/kentang yang dimakan dengan roti. Hanya Aznor yang makan, sementara yang lain sudah kenyang makan di dalam kapalterbang. Tak pe, makanan tersebut di simpan untuk sarapan pada esoknya.

Esok paginya, apabila saya bangun, saya dapati Irfan dan Iman sudah bangun dan main sambil menonton tv. Saya dapati juga yang mereka memang setiap pagi bangun awal...6.30 sudah turun, main dan tengok tv.

I could not remember what has happened but I did offer them breakfast and they end up having Milo and some biscuits.

But when this boy came down (Imran), he requested for bread and curry, ahaaa, after that the other boys requested for the same thing. Bagus juga, luak lah kari Wan Chu.

Program kami hari itu adalah ke Karambunai dan waktu untuk check in ke Borneo Beach Villa adalah jam 3.00 petang. Oleh kerana kami free pagi itu, saya telah membawa mereka pusing bandaraya KK dan lepak-lepak di tepi laut.

Kami ke KK Water Front, and it was hot. I stayed in the car, yup, it was not easy to find a parking space here

Family photo

Ahaa, gambar ini I skodeng dari dalam kereta.

Tengaharinya, selepas solat zohor, kami telah memulakan perjalanan ke Karambunai. Oh ye, kami ada sewa Avanza, jadi selesa lah sedikit perjalanan kami.

Kami singgah dahulu di sini untuk makan seafood.

Ahaaa, ini gambar kami memilih menu untuk di makan

Menunya adalah, ikan masak nyonya, udang goreng butter dan ketam goreng tepung (soft shell crab). Sesi makan tengah hari ini sangat best sebab budak-budak tu makan banyak dengan berseleranya. Mungkin mereka sangat lapar...hiks. Tetapi semuanya licin, alhamdulillah.

Saya ada bertanya dengan Irfan, anak sulung Pijah mengenai menu kegemarannya. He was not sure dan macam menjawab udang goreng butter tu, sebab dia memang suka udang.

Tapi, bila saya tanya Imran menu mana yang paling dia suka, dengan tegasnya dia menjawab "ketam". Ha ha ha, dia ni berani.

Ahaaa....gambar kami makan.

Lepas makan, boleh tidur pula yang seorang ini...ini Iman.

Kami meneruskan perjalanan dan apabila sampai di Borneo Beach Villa kami dapati ada banyak kereta dan kami terpaksa beratur panjang. Proses untuk check in pun kami terpaksa beratur panjang. Tetapi bila sampai saja di chalet...

haaaa....bestnya kan...kami punya bungalow di kelilingi kolam-kolam kecil ini. Selepas solat asar, kami telah ke pantai...

Saya suka gambar ini...cantik

Juga gambar ini. Saya suka pantai Karambunai sebab tidak ramai orang...maybe saya perlu re-visit tempat ini sebelum balik ke Semenanjung.

Kami mandi laut, tetapi Imran lebih suka main pasir. Dia tidak selesa sebab ombak memang kuat pada petang itu.

Kami main ini, tapi tiba-tiba Tok Chu usik Imran...habisssss

Gambar gedik kami..kami pulak yang berlebih-lebihnya mandi laut

Ada satu lagiiii....kasi canlah tuan tanah letak gambar kan

Kami tunggu sunset....

Yup...sunsetnya cantik, rezeki Pijah dan anak-anak

Malamnya adalah sesi makan maggi. Selepas makan maggi, Pijah pergi ke cafe hotel dan ada some negative remarks on the food served. Hiksss....kat Sabah memang kadang-kadang ada isu sikit dengan rasa makanan ye...

Pagi esoknya kami breakfast di cafe hotel

Selalunya kami akan bermalam di villa sebelah yang tidak menyediakan breakfast, tapi rezeki Pijah dengan Aznor lah sebab di sini ada disediakan breakfast. Boleh tahan juga breakfastnya.

The boys...they love their cereal

Balik breakfast, mereka sambung mandi kolam

Yay...

Selepas itu kami bersiap untuk check out

Bergambar sebelum check out

Satu lagi di luar villa

Kami singgah makan sup ikan di Siti Selera, malangnya budak-budak tu sudah kenyang dan tidak begitu berselera.

Balik daripada Karambunai, kami singgah untuk membeli buah cempedak. Petangnya saya goreng cempedak and that is what we had for dinner, nothing more.

Pijah, Aznor dan anak-anak telah keluar tengok wayang pada malam itu...