Saturday, June 9, 2018

Saya dan Kenangan GE14 - Part 2

Assalamualaikum.

Hari ini hari Rabu, 6 Jun 2018. Cuaca di KK adalah sangat panas dan saya ingatkan hari ini saya akan mendapat gaji...rupanya esok baru dapat.

Saya perlu menyambung cerita GE14 saya, tetapi apabila sudah dua kali mencuba, saya dapati ianya adalah agak mencabar. Bukan apa, ceritanya adalah agak mendatar dan personal. Saya mungkin merasakan ianya adalah satu cerita yang saya perlu catat di sini sebagai kenangan, tetapi untuk pembaca lain, ianya akan menjadi irrelevant.

Cabaran!!!

Oleh kerana saya tetap akan sambung, maka cerita ini akan bermula dengan saya bangun pagi pada hari Khamis, 10 Mei 2018 di bawah kerajaan baru.....chia chia chia.

Saya bangun solat dan terus buka television untuk tengok berita. Yes, setelah lebih 10 tahun tidak menonton berita TV3, keadaan telah berubah. Saya harap keadaan ini akan kekal di mana TV3 akan menyampaikan berita daripada kedua-dua belah pihak iaitu pihak Kerajaan, juga pembangkang.

Kehidupan di teruskan selepas itu di mana kami minum pagi dan pergi ke Bukit Mertajam untuk melawat abang ipar suami yang kurang sihat. Demam pilihanraya masih hebat di Bukit Mertajam cuma ada yang terkejut dan tidak boleh adapt apabila BN/UMNO bukan lagi kerajaan dan mereka sekarang ini di panggil pembangkang.

They cannot brain it. Tak pe, kita sama-sama belajar.

Di Bukit Mertajam, seperti biasa kami telah dihidangkan dengan gulai kari, ikan goreng, sambal belacan dan sayur goreng ala mamak. Suami saya adalah orang yang paling gembira pada hari itu dan saya rasa dia telah makan 3 pinggan nasi.

Selepas itu kami telah checked in di Hotel Light, Seberang Prai. Selepas solat, kami dua-dua sekali telah tidur sehingga malam. Memang tidur yang nikmat betul.

Selepas bangun, kami mandi, solat dan keluar mencari makan. Oleh kerana kami telah makan banyak siangnya, saya telah berangan-angan untuk mencari makanan yang lebih ringan seperti roti bakar, atau tosei. Malangnya, kami telah berjumpa dengan kedai Nasi Kandaq Beratoq di situ (cawangan kut).

Suami saya terus ketaq nak makan nasi kandaq. Dia terus cakap kat saya "saya nak makan nasi kandaq lah" dan terus masuk barisan. Saya pun cari tempat duduk dan tanya dekat adik tu, "saya nak roti bakaq ada?". Hiksss...terus cakap utara yang tak berapa nak utara tu.

Adik tu terus cakap "tak dak kak, sini juai nasi kandaq saja". Haishhhh.

Saya tak order pun. Saya makan nasi suami saya aja. Tapi bila dah rasa, sedap la pulak, lagipun sekali-sekala kan, lagipun nasi macam ni mana ada dekat Sabah...haaaaa....enough reasons to justify why I have to eat nasi kandaq at 10 pm after consuming 2 plates of nasi in the afternoon...heyyy...justified! I ordered my own plate of nasi kandaq malam tu.

Sebab rasa guilty, kami pun roundlah tempat itu untuk membakar sedikit kalori.

Esoknya kami breakfast, pergi beli charger handphone suami sambil tawaf shopping centre berdekatan untuk membakar kalori.

Kami checked out dalam jam 11.00 pagi  untuk pergi ke Design Village. Kami ada beli selipar dan makan laksa. Laksanya adalah sedap dan saya puas hati.

Kami meneruskan perjalanan ke Shah Alam selepas itu dan telah singgah sekali lagi di hentian RnR Bukit Gantang untuk makan nasi lemak sempoi juga membeli buah pulasan.

Kembali di Shah Alam, saya telah menerima berita yang isteri kepada kawan lama saya, Encik Zainal, telah meninggal dunia. Kami mengambil keputusan untuk pergi menziarah pada esoknya, 12 Mei 2018. Dalam kami hendak cepat sampai ke rumah Zainal di Tasik Puteri, tayar kereta telah pancit pula.

Tapi kami sempat juga bertemu Zainal di Surau sebelum jenazah di bawa ke perkuburan.

Sempat juga jumpa kawan-kawan lama, juga boss...

saya juga ada lepak dengan Mekyah....

Kami pergi Starbuck di Plaza Masallam

Saya juga ada jumpa Cikmin...tapi tak jumpa pula gambar di dalam simpanan.

Kami juga sempat ke Kompleks PKNS dan demam raya memang sudah bermula

Dan seterusnya, pada hari Isnin (14 Mei), kami kembali ke KK.

Ini adalah beg-beg kami

Sewaktu di KLIA2, ada pulak jualan mempelam harumanis...adoiii, bagaikan impian menjadi nyata...kami beli lah sikit

Selepas itu kami checked in, lepak sekejap di Starbucks airport tu sebab The Loft dah tutup kan. Kami sempat solat zuhur+asar di airport sebelum naik kapalterbang.

Dalam kapalterbang, kami duduk berasingan dan tidak boleh share makanan. Agaknya memang itulah yang terbaik buat kami.

Ahhh...lega rasanya bila post ini selesai. See you in the next post guys...bila lah agaknya tu.